Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

»Når man er barn af en politiker, skal man bare ikke være politiker«

"kvinder på toppen"
Ida Auken. Foto:

Ida Auken ville aldrig have været politiker. Klimaspørgsmålet blev imidlertid et højere formål, der drev hende mod Christiansborg, Miljøministeriet og Davos.

»Et chok.« Sådan beskriver Ida Auken tiden for 15 år siden, da hun for alvor indså, hvilke klimaforandringer mennesket har skabt på kloden.

»Jeg så en kurs direkte mod en verden, hvor der ikke ville være et godt liv til dem, der kom efter os,« siger Ida Auken. »Det ødelagde min egen glæde ved livet, at jeg levede på en måde, der kostede langsigtet.«

Kvinder på toppen

Klimasagen blev hendes drivkraft til at melde sig ind i Socialistisk Folkeparti og senere stille op til Folketinget.

»Jeg havde faktisk prøvet at løbe fra det i mange år, for når man er barn af en politiker, skal man bare ikke selv være politiker,« siger Ida Auken, hvis mor Margrete Auken i ­øjeblikket er i Europa-Parlamentet for SF og har en lang karriere bag sig i landspolitik.

emilie

Ligesom sin mor er Ida Auken uddannet teolog, og hun havde oprindeligt forstillet sig at arbejde på universitetet og beskæftige sig med filosofi, historie og kultur, som optog hende meget.

»Det første svar, jeg havde på klima­forandringerne, handlede om, at vi måtte standse en hel masse, men jeg fandt hurtigt ud af, at det ikke er sådan man flytter mennesker,« siger Ida Auken. Hun sammenligner tankegangen med at sætte sig ind i en taxi og sige til chaufføren, at man i hvert fald ikke skal til lufthavnen.

»Det kommer man ikke nogen steder med. Man er nødt til at sige, hvad er det for en retning, vi skal køre i. Hvad er det for en ny måde, vi skal tænke vækst, arbejdsplaser og forbrug på,« siger Ida Auken.

"kvinder på toppen"

Hun oplever, at bæredygtighed og CSR er gået fra at være til alene for virksomhedernes omdømme til at blive en integreret del af ­forretningsmodellen.

En ny undersøgelse blandt 15.478 danske universitetsstuderende, som analyseinstituttet Universum står bag, peger på, at kvinder i højere grad end mænd søger CSR og et højere formål i deres karriere, mens mænd prioriterer områder som løn og prestige ­relativt højere.

Den tendens, tror Ida Auken, er i hastig forandring.

»Jeg tror, der er en stor forandring i gang, hvor også mænd leder efter noget med mening. Så hvis man rekruttere talent uanset om det er mænd eller kvinder, må man hellere se at finde ud af, hvad meningen er med ens virksomhed,« siger Ida Auken.

TV: Kvinde! Du kan godt begge dele

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen