Berlingske Business

Minimer risikoen for rygtedannelser

678225499.jpg
Arkivfoto: Iris.

Når en stor forandring skal meldes ud, skal man sørge for, at alle medarbejdere får informationen hurtigt.

I sidste uges dilemma på business.dk var den viceadministrerende direktør Leif i tvivl om, i hvor god tid han skal indkalde medarbejderne til et informationsmøde om en forestående organisationsforandring. Den administrerende direktør er blevet afskediget, og 30 arbejdspladser står til at forsvinde. Leif ser gerne, at så mange som muligt kan være til stede ved mødet, men han er samtidig bange for, at der opstår rygter blandt medarbejderne, hvis mødet varsles i for god tid.

Ledelsesrådgiver hos Lederne Birgitte Alstrøm anbefaler, at man i disse situationer kun giver et kort varsel på nogle timer. Hun vælger dermed løsning nummer to.

»Der kan nemt opstå rygter og spekulationer, hvis der går flere dage, fra man indkalder til et informationsmøde om en stor forandring til, at man fortæller, hvad der er på færde. Samtidig skaber det stor utryghed – også hos medarbejdere, som måske slet ikke vil komme til at blive berørt af forandringen,« siger Birgitte Alstrøm.

Giver man et kort varsel, vil der dog altid være nogle, som ikke kan være til stede. Derfor anbefaler ledelsesrådgiveren, at man sørger for, at medarbejderne kan følge med live på video, og at de enkelte ledere også følger op på deres medarbejdere straks bagefter.

»Umiddelbart efter mødet skal videoen være tilgængelig for alle. Det gælder også eventuelle skriftlige materialer, for eksempel et nyt organisationsdiagram. Derudover har ledere en særlig rolle. De skal have overblik over, hvem der deltog og ikke deltog på informationsmødet og sikre, at alle i teamet har fået informationen. Samtidig kan lederen efterfølgende indkalde til et møde i teamet, hvor medarbejderne kan stille spørgsmål,« foreslår Birgitte Alstrøm.

517262182.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen