Berlingske Business
08:42Lego-familiens pengetank køber en tredjedel af IT-konsulenthus

Min første fyringsrunde

Min første  fyringsrunde - 1
Foto:

Ingen af lederne i PFA havde prøvet at skulle massefyre. En af dem var Nina Møller, der skulle afskedige tre medarbejdere på to timer.

15. januar i år.

Nina Møller, der har været teamleder i PFA Pensions indbetalingsafdeling i ni år, husker dagen til mindste detalje.

PFA gennemførte fyringsrunde. Ti procent af medarbejderne skulle afskediges, i alt 120 personer. Selv skulle hun opsige tre i sin afdeling på 35. Som resten af ledergruppen i PFA var det første gang hun skulle stå for en massefyring.

Nervøse ledere
Hun husker, hvordan lederne sad rundt om bordet inden fyringsrunden. Ikke alle følte sig helt tilpas - og Nina Møller kunne fornemme, at flere var nervøse for at skulle afskedige deres medarbejdere.

Selv følte Nina sig godt rustet. Hun havde fået stor opbakning via en intern ledelsesgruppe, og lige som de andre ledere, der skulle fyre, havde hun gennemført et kursus som Dansk Erhverv og PFA havde arrangeret. I løbet af fire timer i dagene inden blev hun trænet i, hvad hun skulle sige og hvornår, og planlægningen varede måneden op til selve dagen.

»Det var vigtigt for mig at have en nøjagtig plan, for det var en stor udfordring at skulle sige farvel til medarbejdere, jeg havde kendt i mere end to år. Jeg vidste jo godt, at det ville påvirke dem, jeg skulle opsige,« siger hun.

Hun har været leder i ni år og har kun mærket opgang.

»Nu er det omvendt. Jeg skal ikke længere skrive stillingsopslag og være hurtig til at ansætte af frygt for at medarbejderne smutter videre. Det er helt anderledes at være leder i dag,« siger hun.

Gode lærepenge
Planen var, at alle lederne gennemførte fyringerne klokken 9.00 og var færdige klokken 11.00.

Alt var skrevet ned til mindste detalje. Via en ledergruppe blev Nina Møller udfordret til at forholde sig til, at medarbejderne let kunne skyde skylden over på hende.

»Det er selvfølgelig aldrig rart at tænke på, at medarbejderne kunne betragte mig som den dummeste og dårligste leder, der fandtes. Det skulle jeg lige lære at leve med, men det var godt at tænke tanken inden samtalen. En af mine medarbejdere blev nemlig meget vred på mig, mens en anden reagerede ved at blive rigtig ked af det,« siger hun og tilføjer, at hun mener, at fyringsrunden trods oplevelsen har givet hende en styrke, hun ikke havde før.

Vigtigt med ærlighed
»Det har været en læreproces for mig som leder at være en del af en massefyring. I og med, at jeg kun har været leder i medgang, har det været en stor erfaring for mig at være en del af den proces, der træder i kraft i nedgangstider,« siger hun og tilføjer:

»I det hele taget var det vigtigt at være ærlig - og at jeg havde overvejet forskellige scenarier. Det var vigtigt for mig at holde facaden - og forsøge at være så naturlig og ærlig som jeg overhovedet kunne være den dag.«

Efter fyringsrunden fulgte en større organisationsændring, der signalerede, at fyringerne blev tænkt ind i en større sammenhæng.

»Det hjalp mig som leder fordi det sendte et signal om at der var mening med at fyre så mange medarbejdere.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen