Berlingske Business
17:31Business Live lukker for i dag - på gensyn i morgen

»MBAen gav mig mulighed for at træde to skridt tilbage«

27BUSFrederik-Nellemann-205.jpg
Overskrift
arkivFoto: Christian Liliendahl
MBA
Overskrift
Frederik Nellemann er en af fire cases, som Berlingske Business Magasin bringer i forbindelse med deres årlige MBA-guide. Han har taget sin uddannelse på Harvard i USA - og arbejder i dag i Novozymes i Bagsværd med virksomhedens overordnede strategi. Fotograferet i Bagsværd d. 20 juni 2014

MBA gav Frederik Nellemann perspektiv på sit arbejdsliv, selvindsigt og kompetencer, han ikke var klar over, han havde brug for.

Allerede i gymnasietiden på high school i USA blomstrede Frederik Nellemanns idé om en MBA-uddannelse.

På det tidspunkt udviklede det sig til en lille drengedrøm, men også en drøm, der lå så langt ude i fremtiden, at det i mange år blev ved det.

MBA

»Det var først, da jeg arbejdede hos Mc­Kinsey i København, at jeg for alvor fik lyst til at tage uddannelsen. Flere af mine kolleger havde taget den på Harvard, så de kunne åbne lidt op for, hvad uddannelsen bød på. Til sidst handlede det egentlig bare om, at jeg skulle springe ud i det og tage chancen. Og det gjorde jeg,« fortæller han.

DI

Flere vælger at tage en MBA for at udvikle deres kompetencer inden for forskellige fagområder – for at få mere teoretisk viden eller for at udvikle deres ledelsesredskaber efter mange år i en topposition.

Sådan var det ikke for Frederik Nelle­mann. Han sad som konsulent hos McKinsey & Co. og havde her tilegnet sig så mange erfaringer og så meget viden, at det ikke var manglen på ét bestemt værktøj, der fik ham til at tage springet.

»Dét, der virkeligt tiltrak mig, og som jeg syntes lød spændende, var dels oplevelsen og hele tanken om at deltage i et inspirerende miljø på en sådan uddannelse og dels at få noget perspektiv og selvindsigt, som en MBA ofte vil give,« siger Frederik Nellemann.

MBA

Han ønskede at træde et skridt tilbage og se sit arbejde udefra – »betragte det hele fra en bredere vinkel.«

Derfor søgte Frederik Nellemann også skoler, der ikke bare kunne give ham faglige kompetencer, men også den oplevelse, han vægtede højt. Det blev Harvard i USA. Her lærte han i løbet af to år i 2011 og 2012 både noget om sig selv og fik værktøjer, han ikke vidste, han manglede.

»Jeg har fået en god mavefornemmelse for mange ting, fordi jeg har været igennem så mange cases på Harvard. Men jeg har også lært, at min holdning skal leve i et rum med andre holdninger. Dét, tror jeg, er et vigtigt ledelsesredskab.«

Siden sin uddannelses afslutning er Frederik Nellemann blevet ansat som Senior Manager i Novozymes, men han hviler ikke på sin titel.

»Det kan være fristende bare at stige i grader på arbejdsmarkedet hele tiden, men jeg havde brug for at træde to skridt tilbage. For mig handler det mindre om, hvorvidt jeg kan huske, hvad svaret på en bestemt case var, og mere om, hvordan jeg kan trække på det netværk og de perspektiver, jeg har fået. Det forsøger jeg at gøre hele tiden,« siger han.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen