Berlingske Business

Marketingdirektøren er inspireret af Michelangelo

09BUSPix1-Morten-Bach-09444.jpg
Morten Bach Jensen er blevet kaldt »en af de mest hårdtarbejdende og dedikerede danske marketingchefer«. Og han er en af de fem, der er nomineret til Berlingske Business’ CMO-pris. Foto: Bo Amstrup

Grundfos’ marketingdirektør (CMO), Morten Bach Jensen, har digitalt flair og forståelse for en fragmenteret værdikæde med mange interessenter og målgrupper – en business to business-markedsfører version 2.0

Sig til Morten Bach Jensen, at han ikke kan klare dette eller hint, så sker der noget med ham. Han giver sig øjeblikkeligt til at bevise, at det har intet på sig. Sådan har det været, siden han indledte sit arbejdsliv som svejser på Esbjerg Havn.

Grundfos’ marketingdirektør, 46-årige Morten Bach Jensen, er en af fem kandidater, der er med i opløbet om at blive årets CMO.

Svejserjobbet måtte han opgive, da ryggen ikke kunne klare strabadserne. Gode råd var dyre, for skolekundskaberne stod det sløjt til med. Morten Bach Jensens rette element havde været frikvartererne og ikke lektielæsning. Men omgivelsernes skepsis gjorde han til skamme, da han sled sig igennem ingeniørstudiet. Siden føjede han en kandidatuddannelse på IT-Universitetet til. Og da nogle »københavnerne ikke mente, at han forstod det akademiske«, måtte han bevise, at han da også kunne tage en ph.d. Emnet var, hvordan måler man, om en marketinginvestering er god?

Tidligere års vindere: Jeanette Fangel Løgstrup, Danske Bank, og Tore Pein, Momondo. Foto: Thomas Lekfeldt og Linda Kastrup

Marketing går ud på at optimere kundernes oplevelse, og det kan ikke måles med det klassiske regnskabs nomenklatur – eksempelvis ROI (return of investment, red.), fastslår han. I stedet har han udviklet nye metoder til at vurdere kundetilfredshed via avanceret statistik.

Morten Bach Jensen er stor tilhænger af »det eklektiske«, hvor man udvælger og sammensætter elementer fra forskellige områder til et hele. Netop derfor er han meget optaget af renæssancens store tænkere Michelangelo og Leonardo de Vinci. De kunne kombinere forskellige fagdiscipliner og bygge en katedral, lave et kunstværk og udtænke en helikopter samtidig.

»Jeg tror, at organisationer, der har mest succes, er dem, der formår at kigge bredt. Og jeg tillader mig også at tænke mit ansvarsområde i Grundfos bredere end marketing. Jeg er ansvarlig for hele kundeoplevelsen og står både for marketing og salgsudvikling, så det er alt fra at måle på kunden, opbygge kendskab til kunden, sikre at vi har den rette kundeservice m.m.,« siger han.

Resultattavlen

»Sidste år havde vi den højeste kundeloyalitet nogensinde – indeks 86 – det, synes jeg, er et godt resultat i et år, hvor vi tog markedsandele,« siger Morten Bach Jensen og tilføjer, at det ikke er ringe, når man nu er markedsleder, og at det er sjette kvartal i træk.

»Vi har indført en kultur, hvor vi altid følger op, når kunderne giver os feedback. Sidste år sprang vi alle rekorder og fulgte op på 99 procent af de kunder, der gav os feedback.«

Klaus Markholt-Hansen, headhunter hos Holm & Marcher, der har interviewet årets fem CMO-kandidater, kalder Morten Bach Jensen »en af de mest hårdtarbejdende og dedikerede danske CMOer. Ud over at være kompetent inden for business to business-marketing har Morten udmærket sig ved at have digitalt flair samt forståelse for en fragmenteret værdi­kæde med mange interessenter og målgrupper. Han er således en business to business-markedsfører version 2.0.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen