Berlingske Business

Magtfulde kvinder mødes om magt

28busPix-Anne_Richards.jpg
Investeringsdirektør i Aberdeen Asset Management Anne Richards kommer til Danmark og holder oplæg om kvinder og magt. Foto: PR

En af Europas største kapitalforvaltere, Aberdeen Asset Management, har samlet over 125 erhvervskvinder til en dag under emnet magt. Netværket holder for første gang arrangement i Danmark.

Da en mail for et par måneder siden tikkede ind med en invitation til et arrangement forbeholdt kvinder, reagerede en af mine kvindelige kolleger:

»Hvorfor skal det kun være for kvinder?« spurgte hun tydeligt irriteret.

Invitationen kom fra en af Europas største kapitalforvaltere, Aberdeen Asset Management. Selskabets investeringsdirektør, Anne Richards, stiftede i 2011 det internationale netværk Backroom 2 Boardroom, som afholder arrangementer for erhvervskvinder i hele verden. For første gang afholder netværket et arrangement i Danmark, hvor Aberdeen Asset Management har en del aktiviteter.

17BUSMiriamIgelsø.jpg

Jeg sender min kollegas spørgsmål direkte videre til den ansvarlige for arrangementet i København: Hvorfor er arrangementet kun for kvinder?

»Det har vi valgt, fordi hovedmissionen er at dele erfaringer kvinder imellem, at dræbe nogle myter og diskutere konkrete strategier i forhold til, hvordan kvinder kan gøre tingene anderledes,« forklarer Eva Riedel, Head of Communication and Marketing i Aberdeen Asset Management. Hun tilføjer, at det med det emne ikke er »relevant at have mænd med.«Hvorfor ikke?

»Det er kvindernes adfærd, der bliver adresseret her. Vi taler om, hvad kvinder kan gøre anderledes. Det her er i virkeligheden et opråb til kvinder om, at de skal tage ansvar for deres egen situation,« siger hun og fortsætter:

»Dernæst skal vi anspore selskaberne til at skabe et miljø, hvor begge køns evner bruges bedst muligt.«

Ifølge Eva Riedel florerer der stadig en mandsdomineret stemning på kontorerne i Aberdeen Asset Management, og den vil både hun, Anne Richards og mange mænd gerne til livs, lyder det.

»Halvdelen af de mænd, vi har her, har det bedst med, at kvinder er sekretærer eller assistenter. Men det viser sig bare, at når vi arbejder i blandede teams, performer vi bedre,« siger Eva Riedel.

07BUSeva.jpg

Ud over Anne Richards selv består rækken af oplægsholdere blandt andre af amerikaneren Buffy Wicks, politisk strateg og ekspert i præsidentkampagner, og Lynn Roseberry, lektor på CBS, hvor hun er tilknyttet afdelingen for ledelse, politik og filosofi. Lynn Roseberry erkender det paradoksale i, at erhvervskvinder mødes i netværk kun for kvinder.

»Det hænger sammen med, at kvinder, der arbejder i mandsdominerede miljøer, ofte føler sig socialt marginaliseret. Det er selvfølgelig et problem for kvinder, hvis de udelukkende indgår i netværk med hinanden og ikke med de mere indflydelsesrige mænd,« siger Roseberry, som er medforfatter til bogen Bridging the Gender Gap udgivet på Oxford University Press. Lynn Roseberry mener, der stadig er grund til at adressere ubalancen mellem mænd og kvinder i erhvervslivets øverste ledelseslag.

»Mænd har ikke monopol på at være gode ledere. Både mænd og kvinder har de nødvendige evner, så det er i virkeligheden et spørgsmål om, hvorvidt vi udnytter talentmassen bedst muligt,« siger hun.

Woman

Ifølge Eva Riedel fra Aberdeen Asset Management er der i finansverdenen generelt delte meninger om Anne Richards initiativ til kvindenetværket.

»Alle kvinder lyser op og er glade for, hun tager sig tid til det. Men der er også mænd, der ryster på hovedet og mener, at det er unødvendigt og spild af tid,« siger Eva Riedel.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Anne Richards, inden hun lander i København i dag, mandag.

pix-11BUSCamilla-Andersen.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen