Berlingske Business

Mænd passer børn, mens kvinder passer karrieren

Vibeke Skytte, Lederne
Vibeke Skytte, Lederne

Ideen om øremærket barsel til mænd og en mere ligelig fordeling af orlovsperioden er sympatisk. Men det er et problem, hvis det betyder kortere samlet tid hjemme hos barnet.

Der findes en hel perlerække af temaer og historier, som igen og igen dukker op i medierne i delvis ny indpakning. Vi bliver vel nærmest skuffede, hvis der ikke 1. januar kommer nyheder om dronningens nytårstale og antallet af øjenskader forårsaget af fyrværkeri – og jeg husker ikke den sommer, hvor radio, TV og aviser ikke har dyrket prisen på årets første danske jordbær, antallet af solskinstimer og badevandstemperaturerne.

Et andet fast tilbagevendende tema på alle tider af året er kvinders karriere i erhvervslivet – et emne, jeg også selv flere gange har brugt spalteplads på her i Berlingske. Der er blevet taget fat på, at et stigende antal kvinder bliver ledere, hvordan kvinderne uddannelsesmæssigt giver mændene baghjul, hvordan kvinderne stadig sakker efter mændene, når det gælder topchefposter, og – ikke mindst – hvordan det kan være, at kvinderne lønmæssigt fortsætter med at halte efter mændene.

I den kommende tid får vi igen en god anledning til at dvæle ved kvinders karriere i erhvervslivet og forskellen på mænd og kvinders løn. Det sker, når det udvalg under Beskæftigelsesministeriet, som det seneste halve års tid har undersøgt og diskuteret konsekvenserne og problemstillingerne ved 12 ugers øremærket barsel til mænd, på fredag den 30. august kommer med sin rapport. På baggrund af denne rapport er det planen, at regeringen senere på efteråret vil fremlægge et egentligt lovforslag.

En god bekendt, jeg har, har flere gange nævnt, at hun er rigtig spændt på, hvad forslaget om op til tre måneders øremærket barsel til fædre – som hun med et glimt i øjet kalder »Forslaget om at mænd skal passe børn, mens kvinderne skal passe karrieren« – vil betyde. Og jeg må da indrømme, at jeg også med en vis spænding vil følge, om tankerne forvandles fra idé til lov, og i så fald hvilken konkret udformning, loven får.

Ifølge en undersøgelse, analysebureauet YouGov har foretaget for Lederne, vil konsekvensen for mange ledere og andre ansat på individuelle kontrakter være en kortere samlet orlovsperiode for forældrene sammen med barnet. Årsagen er, at mange familier ikke har råd til at lade manden, som typisk har den største indtægt, blive hjemme i hele den periode, han er berettiget til.

Undersøgelsen viser samtidig, at der blandt både de mandlige og kvindelige ledere er en vis tro på, at en mere ligelig fordeling af orlovsperioden vil forbedre kvindernes karrieremuligheder. Det mener 32 procent af mændene og 40 procent af de adspurgte kvinder. Til gengæld tror kun 15 procent af mændene og 18 procent af kvinderne, at lovændringen vil medvirke til at mindske forskellen på mænd og kvinders løn. I dag er det sådan, når man kigger på ledere under 45 år, at mændene i gennemsnit får over 7.000 kroner mere om måneden end kvinderne.

Jeg tror, det er rigtigt, at en øremærkning af barslen kan have en positiv effekt i forhold til de kvindelige lederes karrieremuligheder, og derfor kan forslaget også på længere sigt være ét blandt flere redskaber, som også kan have en vis effekt – med stor streg under »vis« – i retning af at mindske lønforskellen mellem kønnene.

Grundlæggende er tanken om en mere ligelig fordeling af orlovsperioden set fra min stol absolut sympatisk. Men de gode intentioner udhules, hvis øremærkningen af barsel til fædre kommer til at betyde samlet kortere tid hjemme hos det lille barn. Derfor har blandt andre Lederne peget på, at det er afgørende, der enten sker en gradvis indførelse af øremærkningen, eller at der bliver kigget på mulighederne for at yde økonomisk kompensation i hele orlovsperioden også til ledere og andre, som er ansat på individuelle kontrakter og dermed ikke omfattet af en overenskomst.

Én ting er i hvert fald helt sikkert: Kvinders karriere vil komme på dagsordnen igen i dette efterår!

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen