Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Må din arbejdsgiver blande sig i din kost og motion?

SplitScreen Healthy Sheeeeeet
Foto: Scanpix Foto:

Må din arbejdsgiver blande sig i, hvad du spiser, eller om du motioner nok? For mange sundhedstilbud kan skabe et forventningspres på medarbejderne, mener Dansk Magisterforening.

Den dårlige samvittighed over at spise mere usundt, end kostguruerne på TV dikterer, eller ikke at få løbet, er aldrig nem at slippe af med. Men skal man også have dårlig samvittighed overfor sin arbejdsgiver af samme grund?

Tal fra Den Europæiske Unions Arbejdsmiljøagentur viser, at mere end halvdelen af alle offentlige virksomheder og forvaltninger i Danmark i 2014 tilbød deres ansatte rådgivning om sunde spisevaner. Det er Dansk Magisterforenings magasin, Magisterbladet, der har gravet tallene frem, som også afslører at tendensen er langt mere udbredt i den offentlige sektor end andre steder. I byggebranchen er det kun eksempelvis kun 11 procent af de adspurgte, der angiver at ledelsen bruger tid på medarbejdernes kost.

Billede

Ifølge Marie Birk Jørgensen, der har bl.a. har undersøgt danskernes forhold til sundhed på arbejdet for Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, er det en stigende tendens, at arbejdsgiverne blander sig i de ansattes sundhed. Hun peger på, at én forklaring kan være, at det er med til at sænke sygefraværet.

»Men mange medarbejdere ser det faktisk også som et personalegode. Ikke alle selvfølgelig, men mange vil faktisk gerne have de her tilbud«.
Hos Dansk Magisterforening bifalder de ikke betingelsesløst udviklingen. Camilla Gregersen, formanden for Dansk Magisterforening, siger, at det er positivt at arbejdsgiverne har fokus på medarbejdernes sundhed, men det er stadig en balancegang, fortæller hun:

»Vores medlemmer er glade for sundhedstilbud, men det må ikke kamme over. Der skal være en forståelse for, at ikke alle ønsker at motionere og at arbejdsgiverne ikke skal diktere hvad medarbejderne skal spise. Det er vigtigt, at sundhed som personalegode ikke kommer til at lægge et forventningspres på den ansatte,« siger Camilla Gregersen, der dog i udgangspunktet støtter at virksomhederne har fokus på sundhed. Men, tilføjer hun, så må det aldrig blive det væsentligste.

Man working on a laptop in office

»Det vigtigste må altid være, om man gør sig umage med det job, man er ansat til at udføre. Der skal ikke blive set skævt til en, selvom man måske ikke er åleslank og tager et ekstra stykke kage«.

3 ud af 4 tilbyder sportsaktiviteter

Tallene fra Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur viser desuden, at 75,5 procent af offentlige virksomheder og forvaltninger i 2014 promoverede sportsaktiviteter udenfor arbejdstiden. Det kan være løbeklubber arrangeret af firmaet, fodboldhold eller oplæg med atleter. Igen gælder det, at den offentlige sektor er foran alle andre. Men de er bestemt ikke ene om at kunne se idéen i at have fysisk aktive medarbejdere.

Over en samlet kam, svarer mere end halvdelen ja til, at deres arbejdsplads promoverer sportsaktiviteter udenfor arbejdstiden. Det overgås kun af Sverige, Finland og Island på europæisk plan.

Indenfor arbejdstiden er procentsatserne lavere, men i den offentlige sektor drejer det sig stadig om næsten syv ud af 10 virksomheder, der forsøger at fremme rygøvelser, udstrækning eller motion. På tværs af alle sektorer og brancher, er tallet 31 procent. Det er særligt landbrugs- og byggebranchen, der trækker ned.

ORACLE-ALPHABET/TRIAL

Ifølge Marie Birk Jørgensen skal man dog passe på, med bare at lægge den slags tilbud og opfordringer i medarbejderes fritid. I hvert fald hvis man ønsker fuld effekt af tilbuddene. Der er nemlig flere. der ønsker at deltage, når det er i arbejdstiden.

»Vores seneste forskning viser, at det giver en meget lavere anvendelse, når tilbuddene lægges udenfor arbejdstiden«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen