Berlingske Business

Lederne er bannerførere

Fokus på kommunikation har ledt til forbedret arbejdsmiljø.

Skat er en af de virksomheder, der har arbejdet med følelsesmæssig intelligens i forbindelse med kommunikationen på arbejdspladsen.

»Det giver et rart arbejdsmiljø. Man kan sagtens have en kritisk dialog med sin chef eller sine medarbejdere, men man gør det med henblik på at forbedre noget. I stedet for at finde alle fejlene og udrede hvis skyld, det er, vil vi kigge på slutresultatet og derefter på, hvad vi skal gøre for at komme derhen,« siger Marie Raavig, der er direktør for indsatsen i Nordsjælland.

Som alle andre ledere i Skat, har hun været på kursus for at blive bedre til at mærke og forstå kollegernes følelser.

»Jeg kunne mærke det tillidsforhold, der kom mellem ledelse og medarbejdere. Medarbejderne turde komme og sige meget mere, fordi de vidste, at når de kom med noget, ville de blive modtaget i positiv ånd. Det synes jeg faktisk medvirkede til en stor grad af åbenhed.«

Ud over mere åbenhed i forhold til medarbejderne gjorde den nye stil livet lettere for hende selv:

»Det bliver meget nemmere, fordi jeg tror, de fleste godt kan lide at have en god kommunikationsform med deres kolleger. Det er et godt værktøj at have, og det er rart, når man ved, at organisationen er mere lydhør og påvirkelig, end hvis man bruger en gammeldags strategi,« siger Marie Raavig.

Et spørgsmål om tro
Hos Euler Hermes Kreditforsikring har man arbejdet langsigtet med en række værdier såsom teamwork, tillid, empati og gensidig respekt. Alle ledere har været igennem forløb, hvor de er blevet trænet i deres følelsesmæssige intelligens. Målet er, at de skal blive bedre til at coache medarbejderne og til at skabe en positiv kultur omkring kommunikationen i virksomheden.

»Lederne fungerer som kulturbærere, så vi gør meget ud af at træne dem og betone deres rolle og funktion. De skal gå forrest og vise medarbejderne, hvordan det skal fungere,« siger administrerende direktør Peter Hecht-Hansen.

Arbejdet med den følelsesmæssige side er del af en større strategi, der skal sørge for, at virksomheden lever op til deres værdier.

»For mig handler det lige så meget om tro. Vi tror på, at det her er den rigtige vej at gå. Det, vi gør, er, at vi måler internt på medarbejderne og eksternt på kunderne, om vi lever op til de værdier, vi gerne vil stå for.«

Peter Hecht-Hansen er ikke et sekund i tvivl om, at værdierne er med til både at sikre en bedre arbejdsplads og et bedre resultat på bundlinjen:

»Det, vi vil opnå, er en god og velfungerende arbejdsplads, hvor medarbejderne indbyrdes har det godt. De skal synes, at det er rart at komme på arbejde. Den anden dimension er i forhold til kunderne, der skal opleve, at de har med en virksomhed at gøre, hvor medarbejderne har det godt og er interesserede i at hjælpe. Hvis vi har tilfredse medarbejdere, så har vi også tilfredse kunder. Og det leder til lønsomhed.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen