Berlingske Business

Lederen online på Mallorca

SPAIN-MALLORCA-TOURISM-BEACH
For mange er ferie ikke bare ren afslapning, men også lig med en vis mængde arbejde. Kunsten er at finde den rette dosering. Foto:

Ledelse er for mange ledere en livsstil, hvor grænserne mellem arbejde og fritid er flydende. Det er en af forklaringerne på, at hver anden leder løser arbejdsopgaver i sin sommerferie.

Det kan være sjovt at lave en søgning i Googles billeddatabase. Inden jeg satte mig til tasterne for at skrive disse linjer, lavede jeg en søgning på ordet »sommerferie« – og frem kom i tusindvis af billeder og tegninger. Der var liggestole, sandslotte og kvinder i bikinier. Der var mænd henslængt i hængekøjer, børn i swimmingpools og bare tæer i klart vand – samt alle mulige andre situationer, som signalerede afslapning, hygge og familiært samvær.

Sommerferien ér og bliver et årligt højdepunkt for de fleste af os, hvor vi i to, tre eller fire uger helliger os familie og venner, gerne garneret med masser af solskin og udeliv.

Men for mange er ferie også lig med en vis mængde arbejde. Ifølge en ny undersøgelse fra Lederne er det således kun 13 procent af lederne, som »aldrig« løser arbejdsopgaver i deres ferie. Hver anden leder, 50 procent, angiver, at de »ofte« eller »af og til« giver sig i kast med en arbejdsrelateret opgave i sommerferien, og det er faktisk en lille stigning siden 2012, hvor det tilsvarende tal var 48 procent.

Tendensen overrasker mig ikke. For det første handler det om, at det at være leder for mange er en livsstil. Det indebærer en stor grad af frihed og flydende grænser mellem arbejds- og privatliv.

Men det betyder også, at selv om man sidder i et sommerhus eller på et hotel, bliver feriehumøret ikke ødelagt af at skulle bruge ti minutter på at læse et par mails eller svare på en hastende sms.

Dernæst handler det for rigtig mange om de nye teknologiske muligheder, som vi har fået med smartphones og tablets. Jeg husker med en vis gru stadig situationer, hvor jeg for år tilbage har rendt rundt og ledt efter telefonbokse og netcafeer i ind- og udland. I dag er det langt de fleste steder på kloden nemt at komme online, og dermed kan mange opgaver klares meget hurtigt.

Set med mine øjne er der ikke noget galt i, at halvdelen af lederne løser en eller flere arbejdsopgaver i løbet af en sommerferieperiode – tværtimod. Jeg har det selv sådan, at netop fordi jeg er »på« flere gange i løbet af ferien, har jeg hele tiden et vist overblik over, hvad der foregår, og jeg risikerer ikke efter ferien at komme tilbage til en indbakke fyldt til bristepunktet med opgaver og beskeder, jeg først dér skal til at sætte mig ind i.

At vide, hvad der foregår, betyder ikke, at jeg konstant synliggør min tilstedeværelse ved at besvare mails eller give mit besyv med. Jeg følger hverdagen og giver kun svar i de tilfælde, hvor det kræves. Svarer jeg på alt, vil medarbejderne have en fornemmelse af overvågning, hvilket kan stresse dem unødigt og sende et signal om, at jeg faktisk forventer det samme af dem, når de holder ferie. Det går ikke, og det forventer jeg heller ikke.

Som i så mange andre forhold gælder det også i relation til arbejde i ferien om at gøre det med måde. Det er meget vigtigt for lederne, som til daglig arbejder mange timer og har et stort ansvar på skuldrene, at de sørger for i perioder af ferien at komme helt ned i gear.

Derfor er det blandt andet vitalt, at opgaver og beslutninger er uddelegeret, og at lederne inden feriestart afstemmer forventninger med lederkolleger og medarbejdere om, hvornår de er »on« og »off« i ferieperioden.

Samme afstemning bør ske med de private omgivelser, således at ægtefælle og børn er klar over, hvornår og hvor ofte de kan forvente, at lederen lige trækker sig tilbage fra fællesskabet og løser en opgave.

Selvindsigt er et andet nøgleord i denne forbindelse. For én ting er, at teknologien giver mulighed for at arbejde lige så meget i sin ferie, som man gør normalt. Noget andet er, at ideen med ferie faktisk er at holde ferie.

Og selv om tanken kan være besnærende, er faktum, at ingen i en kortere periode er uundværlige – heller ikke ledere.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen