Berlingske Business
13:15Danske Bank: »Aktierne er som en sukkermad«

Ledere træner på teateret

Teater
»Romere, venner, landsmænd! Lån mig øre!« Stemmecoach Lisbeth Holdt Jørgensen reciterer Shakespeare for koncerndirektør i Gumlink Henrik Jespersen for at illustrere, hvordan stemmen skal tilpasses rummets ekko. Foto:

Et nyt samarbejde mellem Det Kongelige Teater og et ledelsesrådgivningsfirma skal med nye kurser gøre topchefer klokkeklare i mælet og knivskarpe, når de træder frem for de ansatte. Berlingske Business sad på tilskuerrækkerne, da Gumlinks koncerndirektør første gang betrådte de skrå brædder.

Sort og råt er rummet. Blottet for kulisser. Kun en brandslukker og et tidsfrosset ur hænger på scenens bagvæg over for publikumsrækkerne ved Lille Scene i Skuespilshuset på Kvæsthusbroen.

Her spiller for tiden Goethes ulykkelige kærlighedshistorie »Den unge Werthers lidelser« med samme spartanske scenografi. Lide, lader koncerndirektøren i Gumlink (tidligere Dandy) også til at gøre lige nu, som han står der alene på scenen i det skarpe, afslørende lys. »Goddag, jeg hedder Henrik Jespersen. I dag skal jeg fortælle om et kompetenceudviklingsværktøj, som jeg mener, vi skal have.«


Tag kontakt

Armene hænger ned langs hans krop, uengagerede i hvad munden siger til den fiktive bestyrelse i rummet.

»Allerede fra du går ind, skal du tage kontakt til dem i rummet,« afbryder stemmecoach Lisbeth Holdt Jørgensen, der til dagligt coacher Det Kongelige Teaters skuespillere.

Det er Henrik Jespersens første dag på toplederkurset. Forude venter et forløb på tre-fire måneder, som skal gøre ham bedre til at improvisere og kommunikere overbevisende med krop og stemme som topleder, hvilket han nu har været i fem år hos Gumlink.

Han træder mere sikkert ind på scenen og tager ordet.

»Allerede nu er det meget bedre,« roser Markus Bjørn Kraft, administrerende direktør i konsulentfirmaet Kraft & Partners, der blandt andet rådgiver ledere i kommunikation.

Henrik Jespersen skal på én gang være mere overbevisende og inviterende.

Et skridt frem

»Jeg mangler dynamik, i det, du siger. Tag et skridt frem, så vi kan se på dig, at nu kommer der noget nyt,« siger Lisbeth Holdt Jørgensen og iler ned til ham fra publikumsrækkerne med en solid, meterlang bambuskæp, hvis ene ende hun rækker frem imod topchefen.

»Træk i den, mens du fortæller, hvor vigtigt det er, at jeres medarbejdere er de dygtigste. Træk!,« siger hun.

Præstationen forbedres markant gang for gang, han sendes tilbage til scenens bagindgang for igen at indtage og udfylde scenen.
Kroppen rankes på instruktørernes befaling. Mindre fjedrende skridt. Mere smil. Om igen. Ind igen. Og lad være med at dreje på viel-sesringen under talen.

Selv om Henrik Jespersen netop får fortalt, hvor benene skal stå, får han ikke et ben til jorden. Og da kroppen endelig har fundet sig tilpas i rollen, står stemmen for tur.

»Du skal være bevidst om rummet og dets ekko,« siger Lisbeth Holdt Jørgensen.

Efter godt en time kan Henrik Jespersen med Lisbeths ord sælge hvad som helst til hvem som helst, og han får lov at træde ned fra de skrå brædder.

Kommunikation er alt

Topchefen står ofte på talerstolen foran hundredevis af medarbejdere.

»Jeg har stået på en scene mange gange, og jeg plejer ikke at blive usikker. Men dette her føltes fuldstændig akavet i begyndelsen,« fortæller Henrik Jespersen om sin umiddelbare oplevelse af seancen.

Begejstringen over det nytillærte har dog allerede fortængt ubekvemmet.

»Hvis man skal eksekvere en strategi, kræver det, at man kan kommunikere den klart, så det enkelte menneske er med på den. Her bliver jeg opmærksom på ting, jeg ikke har tænkt over før – måder at bruge min krop og min stemme på,« siger han.

Lær af oplevelsen

Sigtet er også at lære ham at improvisere, og netop Det Kongelige Teater er det rette sted at lære det, mener Markus Bjørn Kraft.

»Træningen giver teknikker til at håndtere det uventede, for det oplever man som topleder hele tiden. Samtidig giver det en oplevelse at være på teatret, og oplevelser skaber læring, og du kan spørge dig selv, hvad forskellen er på at være her i sammenligning med at være i et mødelokale på et hotel,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen