Berlingske Business

Ledere er for dårlige til at motivere

Mange ledere er ikke gode nok til at motivere deres medarbejdere, viser ny undersøgelse. Ledernes Hovedorganisation mener, at medarbejderne selv har et ansvar.

Mange ansatte i danske virksomheder er overladt til at klare sig selv. Fire ud af ti ledere er usynlige og giver ikke den respons, medarbejderne har brug for i deres arbejde, viser en ny undersøgelse.

Et hak i tuden til de danske ledere, mener administrerende direktør Flemming Dufke fra Dufke Result, der sammen med Loyalty Group og CA a-kasse står bag undersøgelsen.

- Det er demotiverende for en medarbejder, når man ikke kender de forventninger, der hviler på én. I disse krisetider er der netop brug for, at lederen træder i karakter over for medarbejderne. Det er ganske enkelt nødvendigt for at præstere optimalt, siger han.

Hos Ledernes Hovedorganisation får undersøgelsen ikke alarmklokkerne til at ringe, og ledelsesrådgiver Helle Bruun Madsen peger på, at medarbejderne også selv har et ansvar.

- Jeg tror ikke, at nogen ledere bevist glemmer eller overser deres medarbejdere. Noget kan skyldes travlhed, men mange ledere tror også, at de motiverer godt nok, fordi de ikke hører andet fra deres ansatte. Medarbejderne er ikke altid gode til at give løbende tilbagemeldinger til deres leder, siger Helle Bruun Madsen.

Hun understreger dog, at der burde være endnu færre, som er utilfredse med deres leders motivationsevner.

- For det vigtige i den her diskussion er, hvad den manglende motivation gør ved medarbejderne. Det er et stort problem, hvis de mistrives og forlader arbejdspladsen, siger Helle Bruun Madsen.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen