Berlingske Business
10:45Nordea fyrer chef for Corporate Finance

Ledelse skal læres ligesom andre fag

Anne-sofie
Anne-Sofie Nielsen, it-direktør hos nemlig.com.

Anne-Sofie Nielsen, it-direktør hos nemlig.com, blev leder ud af det blå. Men hun voksede med opgaven og erfarede, at hun kunne bevare sin grundlæggende fascination ved teknologiske udfordringer og fremskridt og kombinere det med glæden ved at lykkes gennem holdet.

Anne-Sofie Nielsen gik fra at være it-ingeniør til it-direktør hos nemlig.com. Hun har valgt at styrke sit lederskab med en uddannelse, der har givet hende den teoretiske forståelse for ledelse.

Da Anne-Sofie Nielsen i 2010 blev tilbudt stillingen som udviklingschef i software-virksomheden Kapow som følge af en organisationsændring, kom det i nogen grad bag på hende. Efter fem år som udvikler efter uddannelsen til it-ingeniør befandt hun sig stadig godt i specialistrollen, men den administrerende direktør havde bidt mærke i den dengang 30-årige it-specialist.

»Han sagde, at han så mig som et fyrtårn i afdelingen og som et eksempel for andre, blandt andet fordi jeg flere gange havde lagt mig i selen for at løse vigtige opgaver, så vi kunne lukke et salg. Jeg havde slet ikke set muligheden for et lederjob komme, men jeg var ikke i tvivl om, at jeg ville sige ja,« fortæller hun.

23BUS20170818-133921-3-1125.jpg

Siden blev hun forfremmet hos Kapow af flere omgange, før hun for to år siden fik stillingen som it-direktør i virksomheden nemlig.com. Men først skulle ledelsesdelen læres fra bunden, og hun skulle finde sig selv i den uvante rolle som leder.

»Jeg kendte fagområdet til bunds og følte mig på den måde på sikker grund. Men jeg skulle være leder for mine hidtidige kolleger, og det føltes lidt akavet. Vi snakkede om det, jeg var åben omkring, at det var nyt for mig og meget skulle læres. Først og fremmest skulle jeg vænne mig til, at folk omkring mig lyttede på en anderledes måde og tillagde mine ord en anden betydning og opmærksomhed. Jeg blev meget mere synlig og mine ord og handlinger blev ligesom set gennem et forstørrelsesglas.«

452661235.jpg

I en rapport som teknologisk institut har gennemført for IDA fremgår det, at teknologiledere ofte er udfordrede på de kommunikative kompetencer. Den høje faglighed kan være en barriere for højtuddannede, når de skal kommunikere deres ideer og resultater.

Skiftet fra kollega til leder

Anne-Sofie Nielsen erfarede flere ting i den tidlige fase. Dels at det var mest praktisk at flytte i eget kontor, så der kunne være fred omkring samtaler med medarbejderne og samtidig symbolsk markere rolleskiftet. Dels at meget skulle opfindes undervejes for at finde den rigtige balance mellem ledelsesopgaver og udviklingsarbejdet, som hun stadig var en del af. Dels at man også som leder nogen gange må stå ved, at man ikke kender svarene men vil gøre sit bedste for at hjælpe.

Og dels at ledelse også er skægt og rummede mange udfordringer, som mindede om det, der i sin tid drev hende til at blive ingeniør, nemlig kontakten til mennesker, at løse problemer og levere resultater. Er du selv blevet udnævnt som leder så kan du hente inspiration her: 5 gode råd til at lede dine tidligere kolleger.

»Som specialist har man sin faglighed, og ens resultater er meget konkrete og målbare. Som leder er succesen mere indirekte, her handler det om at lykkes gennem andre, at lykkes gennem holdet. Det er vidt forskellige krav og tilgang, men begge dele har givet mig samme glæde, når det fungerer.«

Ledelse er et fag, der skal læres

Hun konstaterede undervejs, at det ville være gavnligt at supplere de praktiske erfaringer med en dybere teoretisk viden om ledelse. Derfor tog hun en tre-årig diplomuddannelse i ledelse på Copenhagen Business Academy, hvilket gav et netværk af ligesindede og bragte et større perspektiv ind i forståelsen af ledelse.

»Der var mange ting, jeg ikke vidste i den første tid om kravene i ledelsesopgaverne. På den front er jeg blevet klogere og ikke mindst har jeg lært at afsætte tid til at reflektere over de ting, der sker i hverdagen, og hvordan de skal løses.«

212196157.jpg

Selv om hun nu har beklædt forskellige lederstillinger i syv år, har hendes grundlæggende drive imidlertid ikke ændret sig. Hun brænder stadig for ny teknologi og for at være med til at forme fremtiden med teknologien. Nu blot i en virksomhed med et radikalt andet fokus. Mens Kapow var B2B har nemlig.com direkte og uafbrudt kontakt til forbrugerne.

»Det er en ambitiøs virksomhed, der vil bruge teknologien til at gøre tingene smartere og præge udviklingen. Det tiltaler mig. Og så er der kontant afregning fra brugerne, hvis vi ikke finder de bedste løsninger. På den måde er jeg stadig i kontakt med de sider, jeg fandt spændende og stadig holder af ved mit oprindelige fagområde.«

Ingeniørledere bruger deres tekniske faglighed

Også Juliane Marie Neiindam, formand for Ansattes Råd i IDA, vurderer, at den faglige indsigt kan være en stor styrke for lederen. Når man kender maskinrummet og kan relatere sig til arbejdsopgaverne, ved man også hvor skoen trykker i forhold til flaskehalse og ressourceforbrug i projekterne, pointerer hun.

»Vores undersøgelser viser, at ni ud af ti ingeniører stadig bruger deres faglighed som ledere. Deres fordel er, at de kender processerne indgående. Men det er en forudsætning, at man ikke fortaber sig i detaljer, men i stedet har sit fokus på at få teamet til at fungere og præstere optimalt,« siger hun.

Oprindeligt bragt på universe.ida.dk.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen