Berlingske Business

Kvinder styrer uden om kapitalfonde

pix-rikke
Rikke Kjær Nielsen arbejder i kapitalfonden EQT.  Det er kvinder som hende, der skal være rollemodeller for at få yngre kvinder til at gøre karriere i kapitalfondsbranchen.

Danske kapitalfonde har svært ved tiltrække kvinder. En skam mener ekspert og folk i branchen. Der er brug for nye synsvinkler, når en virksomhed skal vendes og drejes inden en mulig investering.

Debatten har været der i mange år. Der skal flere kvinder på topposterne og i bestyrelserne. Også i finansverdenen savner man flere kvinder.

En ny undersøgelse fra Preqin viser, at kun 11,6 pct. af medarbejderne i kapitalfonde i Danmark er kvinder. Og samme billede tegner sig i andre grene af finansverdenen. Historisk set er det en mandsdomineret verden, der oftere har lædersko end stiletter spadserende ned ad gangene.

Suvanto

I Foreningen for Venture- og Kapitalfonde (DVCA) ser man gerne, at det tal så anderledes ud.

»Det er ærgerligt, at der ikke er flere kvinder, der søger mod kapitalfondsbranchen. Det er en udfordring, som man bør tage op. Det er jo altid interessant, at se på problemstillinger fra forskellige synsvinkler. Uden at man skal bevæge sig for langt ud i de biologiske forskelle på mænd og kvinder, så kommer man ikke uden om, at mænd og kvinder nogle gange kigger lidt forskelligt på verden«, siger Jannick Nytoft, der er administrerende direktør i DVCA.

Sundt med kvinder

Rikke Kjær Nielsen er direktør i kapitalfonden EQT. For hende var det en naturlig overgang at trække mod en karriere i en kapitalfond efter hun i over fem år havde arbejdet med Investment Banking. Det er en mandsdomineret verden, hun har bevæget sig i. Ikke noget hun indtil videre har oplevet problemer med. Hun så gerne, at flere kvinder gik samme vej som hende.

Nina Smith

»Vi vil gerne være med til at opfordre de dygtige kvinder til også at gå efter en karriere i den finansielle sektor, Jeg tror, at vi mister for meget talent ved ikke at have flere kvinder, og vi mister gode måder at anskue virksomheder og investeringsmuligheder på«, siger hun.

Men hvorfor er det så et problem, at der ikke er flere kvinder i kapitalfondene? Rikke Kjær Nielsen tror, at større diversitet vil gavne kapitalfonde og tilføre arbejdet med investorers penge noget merværdi. Noget der er brug for i branchen.

»Skal man vurdere potentialet i en virksomhed, så tror jeg, at det er sundt at have forskellige baggrunde for at gøre det«, pointerer hun.

Bremses af fordomme

Tunge tal, store armbevægelser og en mandsdomineret verden. Det er det billede, mange har af kapitalfonde. Men der er mere end det, som ofte står i skyggen af alt andet, mener Jannick Nytoft.

»Det er ærgerligt, at det kun bliver set som en talverden. Det man i høj grad gør i kapitalfonde, det er jo, at man aktivt er ude og arbejde med virksomheder. Analyserer virksomhederne og driver dem på et strategisk plan«, siger han.

Rikke Kjær Nielsen forklarer, at branchen skal blive langt bedre til at fortælle, hvad arbejdet i en kapitalfond går ud på, og hvordan det er som arbejdsplads. For faktum lige nu er, at i kapitalfonden EQT, hvor hun arbejder, er det sjældent, at der står et kvindeligt navn på en ansøgning.

»Mændene har måske lidt lettere ved at se sig selv i branchen. Vi skal over en kløft, hvor der skal flere kvinder ind, og så kommer der forhåbentlig en positivt spiral, hvor der er flere kvinder, der kan se, at når andre har gjort det, så kan jeg nok også,« siger hun.

Rollemodeller skal tiltrække

Forvrængede forestillinger forsvinder ikke så længe, der ikke er nogen kvinder, der kan ændre billedet. Ifølge Rikke Kjær Nielsen mangler der rollemodeller, hvis billedet skal ændre sig.

Sådan var den klare melding også på en konference i Stockholm tidligere på måneden, der satte fokus på, hvordan der tiltrækkes flere kvinder til blandt andet kapitalfondsbranchen. »Women Investing in Women« hedder bevægelsen, der holder konferencer over hele verden. Store erhvervskvinder fra USA, Sverige og Island var nogle af talerne. Debatten mundede oftest ud i den klare konklusion, at der mangler kvindelige rollemodeller i de mandsdominerede brancher, der kan få unge kvinder til at se muligheder i at gøre karriere i en kapitalfond.

En af deltagerne var den islandske erhvervskvinde Halla Tomasdottir, der har skabt finansieringsinstituttet Audur Capital, som formåede at overleve den økonomiske krise på Island med et overskud. Hun mener, at en af grundene til, at lige deres kapitalfond styrede uden om krisen var, at der var kvinder i ledelsen.

Charlotte Kirkegaard, der har beskæftiget sig med kvinder på arbejdsmarkedet, mener, at rollemodeller vil føre til en større interesse for branchen.

»Jo flere kvindelige rollemodeller man får, jo større er chancen for, at man kan tiltrække yngre kvinder. Hvis de på forhånd kan se, at deres erhvervsmuligheder er meget ringe, så er det ikke lige frem dér, at man har lyst til at kaste alt sin energi ind«, forklarer hun.

I følge Charlotte Kirkegaard kræver det også en indsats fra uddannelsesstederne. For spørgsmålet er, om der overhovedet er nogle kvinder at tage af? Nogle der har lyst til at arbejde i den branche? 

Hun mener, at vejledningen omkring de mere tunge brancher kan blive bedre, så man tidligere i forløbet får gjort kvinderne opmærksomme på, hvordan det er at gøre karriere i den del af finansverdenen.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen