Berlingske Business

Kvinde, sådan får du aldrig job

Kvinde, sådan får du aldrig job - 1
Foto:

Vil du have et job? Se her, hvordan du undgår de værste fejltrin.

Både mænd og kvinder kan misse chancen for et nyt job ved at komme for sent eller lyve til jobsamtalen. Men for kvinder især er der et par ting, man bør huske, hvis man vil nappe drømmejobbet med succes.

1. Slap af!
Mange kvinder er bange for at blive opfattet som bløde og sentimentale og overkompenserer derfor ved at virke ekstra professionelle. Det kan dog nemt give bagslag, hvis ansætteren har svært ved at nå igennem den hårde facade til jobsamtalen, skriver forbes.com.

2. Vær dig selv
En anden ting man som kvinde skal passe på med er at forsøge for ivrigt at passe ind i den nye gruppe. En ung kvinde fortæller til forbes.com, at hun søgte job i finansverdenen og vidste, at ansætterne fortrinsvis ville være mænd. Derfor slugte hun sportssektionen i avisen om morgenen for at have samtaleemner parat. Desværre var mændene, der skulle interviewe hende, ikke så interesserede i hendes sportsopdateringer som i hendes professionelle evner, og hun ærgrede sig over at have "opført sig som en helt anden". Hun endte dog med at få jobbet.

3. Sccchhh!
Selvom kvinder typisk elsker at snakke, så skal man minimere trangen til at dele sine tanker, når man er til jobsamtale. Ifølge dr. Dory Hollander, der er karrierecoach, er det en god ide at holde sine svar til ca. et minut, og at ansætteren taler 60 procent af tiden.

4. Hold øje med interviewen
Kropssproget siger det hele. Begynder ansætteren at kigge på din kuglepen eller din fod, har du tabt dem, vurderer Dory Hollander ifølge forbes.com. Tænk derfor over, hvordan du selv sidder - virk interesseret og læn dig en smule frem.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen