Berlingske Business

Kun knap en procent flere kvinder i bestyrelserne

På fire år er der kun kommet 0,9 procent flere kvinder i virksomhedernes bestyrelser, viser nye tal. SF og Enhedslisten er skuffede, mens ligestillingsministeren forholder sig positivt til tallene.

Selvom der ofte bliver diskuteret kvindekvoter i danske virksomheders bestyrelser, er andelen af kvinder kun steget med knap én procent, helt præcist 0,9 procent, fra september 2011 til januar 2015. Det skriver Politiken.

Dermed er andelen af kvinder i alle danske aktieselskaber steget fra 19,18 procent til 19,35 procent, viser tal fra Erhvervsstyrelsen.

Regeringen droppede i 2012 ideen om kvindekvoter og lavede i stedet en lov, der forpligter de cirka 1.200 største virksomheder til selv at anføre deres eget måltal for andel kvinder i deres bestyrelse.

Hverken SFs ligestillingsordfører, Özlem Cekic (SF), eller politisk ordfører i Enhedslisten, Johanne Schmidt-Nielsen (Ø), er særligt imponerede over tallene og mener, at muligheden for ligestilling i virksomhederne er forspildt.

Ligestillingsminister Manu Sareen (R) mener derimod ikke, at tallene skuffende.

»Man kan jo altid ønske sig, at tingene skal gå hurtigere, men overordnet set tegner der sig et billede af, at den danske model virker. Og man skal være opmærksom på, at i mange bestyrelser sidder man i fire år, og derfor skal vi lige over dem, og så tror jeg, vi vil se en progression, der går rigtig hurtigt,« siger ligestillingsministeren til Politiken og påpeger samtidig, at 73 procent af de 1.200 største virksomheder har lavet måltal for, hvor mange kvinder, der skal sidde i bestyrelserne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen