Berlingske Business

Krisen kræver god ledelse

Krisen kræver god ledelse - 1
Foto:

Hvilke virksomheder der kommer helskindet gennem krisen, afgøres af, om ledelsen er god nok.

I morgen offentliggøres »Den danske ledelseskanon«, som er opstået på initiativ fra Ugebrevet Mandag Morgen.

Mandag Morgen har bedt fem anerkendte, danske professorer: Majken Schultz, CBS, Steen Hildebrandt, Aarhus Universitet, Kurt Klaudi Klausen, Syddansk Universitet, Per Jenster, China Europe International Business School og Per Nikolaj Bukh, Aalborg Universitet udvælge 12 danske ledelsesbedrifter i perioden fra 1945-2005, som de især mener er karakteristiske for god dansk ledelse, og som bør kanoniseres. Til brug for deres valg er professorerne inspireret af de bedrifter, de selv har valgt at se nærmere på, samt de mange bedrifter, som den danske befolkning har kunnet nominere på www.ledelseskanon.dk.

Jeg er flere gange, siden min virksomhed besluttede sig for at støtte projektet, blevet spurgt: #Hvorfor en ledelseskanon?« Vi har fra projektets start syntes, at ideen var interessant. Ikke kun at få udpeget de bedrifter, der er værd at kanonisere, men mere hele den løbende debat: Hele diskussionen om, hvad er en ledelsesbedrift, hvad er god ledelse og hvad er særlig dansk (om noget), har vi fundet interessant. Det har også været spændende at læse de mange nomineringer og beskrivelserne af alle de gode bedrifter, der udføres i Danmark.

Kanonen
Det, vi ikke vidste, da vi indledte projektet, var, at det næppe kunne komme på et mere relevant tidspunkt ! Det sidste halve års udvikling, eskaleringen af finanskrisen til en af de måske største kriser, vi nogensinde har været i, de udfordringer, vi står overfor de næste år og de sandsynlige paradigmeskift, vi må foretage, skal mødes med god ledelse. Det er god ledelse, der blandt andet skal få os gennem krisen, og det er god ledelse, der vil afgøre, hvilke virksomheder der kommer igennem krisen og måske oven i købet evner at udnytte de muligheder, som situationen også giver.

Derfor er det relevant at diskutere, belyse og fremhæve de særlige indsatser, der har skabt de kanoniserede bedrifter i virksomheder/organisationer i den private og offentlige sektor. Hvad var det, de kanoniserede organisationer så i forhold til omverdenen? Hvad har de skabt? Og hvordan gjorde de det? Hvad blev der målsat, kommunikeret og problemløst?

Sammenhængen
Ambitionen er selvfølgelig, at vi lærer noget, som vi alle kan bruge i vores daglige arbejde i lige præcis de situationer, vi hver for sig er i.

Forventningen må være, at ledelse kommer endnu mere på dagsordenen; at virksomhederne evaluerer de ændrede omverdensvilkår, justerer strategien og målsætningerne og med det udgangspunkt forholder sig til den ledelse, der skal udøves.

Både virksomhed/organisation og leder må spørge sig selv:

@BM BRØD FIRKANT:Hvilke resultater skal nås ?

Hvad skal gøres for at nå det?

Hvilke kapabiliteter ( færdigheder, personlighed, motivation ) skal vi så besidde for at gøre det ?

Og herefter sandsynligvis igangsætte den lederudvikling, der handler om at skabe sammenhæng mellem den, man er, det, man skal, og det, man gør; at skabe sammenhæng mellem lederprofilen, lederrollen og lederadfærden.

Jeg håber, at du også oplever Den Danske Ledelseskanon som værdifuld.

Læs mere på www.ledelseskanon.dk

»Forventningen må være, at ledelse kommer endnu mere på dagsordenen; at virksomhederne evaluerer de ændrede omverdensvilkår

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen