Berlingske Business

Kompromis kan være vejen frem

72368845.jpg
Arkivfoto: Iris.

Kunde- og konkurrenceklausuler er ind imellem nødvendige, men de kan være svære at navigere i for både medarbejdere og ledere.

I sidste uges dilemma på business.dk havde salgsdirektøren Mikkel en udfordring med sin dygtigste sælger, Lisbeth. Lisbeth er blevet headhuntet til en drømmestilling, men hun er bundet af både en konkurrence- og en kundeklausul. Hun beder Mikkel om at ophæve de to klausuler. På den ene side vil Mikkel gerne hjælpe Lisbeth, men på den anden side må han tage hensyn til virksomhedens interesser.

Teamchef og advokat hos Lederne Rikke Agervig Helles oplever, at det kommer bag på mange, hvor begrænset man er, når man har skrevet under på klausuler i sin kontrakt.

517262182.jpg

»Konkurrenceklausulen knytter sig til, at man ikke må tage ansættelse i konkurrerende virksomheder. Kundeklausulen handler om, at man i sit nye job ikke må have hverken direkte eller indirekte kontakt med sin tidligere arbejdsgivers kunder. Begge klausuler er naturligvis kun gældende for en periode. Klausuler giver god mening for visse jobtyper, da virksomheder må beskytte deres forretning,« siger Rikke Agervig Helles.

Fra et ledelsesmæssigt synspunkt forstår hun dog godt, at salgsdirektøren har lyst til at opsige begge klausuler.

»Lisbeth er tydeligvis et talent, så hvis Mikkel behandler hende godt, får hun måske lyst til at vende tilbage en dag. Det kan dog være risikabelt for virksomheden, og derfor hælder mange mest til, at man ikke skal gøre undtagelser for nogen, når det kommer til klausuler,« siger teamchefen.

Alligevel peger Rikke Agervig Helles på løsning nummer tre som den, der er bedst for begge parter.

»Her opsiger han konkurrencedelen, så Lisbeth godt må tage ansættelse i den nye virksomhed. Ved at beholde kundedelen sikrer han sig, at hun ikke kan tage kunderne med sig over i den nye virksomhed. Den løsning tilgodeser både virksomhedens og Lisbeths behov,« mener Rikke Agervig Helles.

407354725.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen