Berlingske Business

Kloge hoveder lokkes til Danmark af lav forskerskat

københavns universitet
Foto:

Den særlige forskerskat tiltrækker et rekordstort antal udenlandsk arbejdskraft.

Ny international forskning viser, at antallet af udenlandske forskere og nøglemedarbejdere er dobbelt så højt, som det ville være uden forskerskatteordningen, skriver Børsen.

Det er det anerkendte økonomiske tidsskrift The Quaterly Journal og Economics, der om kort tid offentliggør en undersøgelse af forskerskattens tiltrækning af udenlandsk arbejdskraft.

Samtidig bekræfter tal fra Skat ordningens succes. I 2012 steg antallet af udlændinge på forskerskatteordningen med 23 procent til et rekordstort antal på 4703 personer.

»Forskerskatteordningen har en meget betydelig effekt på, hvor mange højtlønnede og typisk højtuddannede, Danmark kan tiltrække. Ordningen har ført til, at dobbelt så mange højtuddannede udlændinge er kommet til Danmark, end hvis ordningen ikke havde eksisteret,« siger Esben Schultz, der er forskningschef i tænketanken Kraka, som står bag forskningsprojektet.

Hos Novo Nordisk A/S bekræftes ordningens popularitet.

»Novo Nordisk er meget glad for forskerordningen, og vi bruger den hyppigt. Den er et meget vigtigt instrument for os for at tiltrække internationale profiler til positioner i Danmark,« siger Leif Fenger Jensen, der er chef for den enhed, som skal tiltrække internationale specialister til virksomheden.

På trods af visse principielle forbehold over for ordningen er der også glæde over forskningsresultaterne hos skatteminister Holger K. Nielsen (SF)

»Grundlæggende mener jeg, at når man arbejder i Danmark, skal man bidrage til det danske samfund på lige fod. Det er klart, at der er tale om en afvigelse fra dette princip, når vi tilbyder forskere en særlig skatteordning, men det har vist sig nødvendigt, hvis man vil tiltrække internationale forskere til Danmark. Derfor er jeg glad for, at denne undersøgelse tilsyneladende viser, at ordningen virker efter hensigten,« siger ministeren til Børsen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen