Berlingske Business

Karrierekvinders ambitioner blegner ved siden af mændenes

Karrierekvinders ambitioner blegner ved siden af mændenes - 1
Kvinder i jakkesæt vil hellere blive væk fra topposten. I hvert er mændene langt mere ivrige efter at bestride de samme poster. Foto:

Kvinder har færre ambitioner om at blive ledere end mænd. En undersøgelse over økonomiuddannedes drømme og aspirationer viser, at kvindelige økonomer ikke stræber efter topposter lige så meget som mænd.

Kønnenes karrieredrømme er vidt forskellige. Nyuddannede kvinder ønsker langt fra lige så brændende som mænd at bestride en lederpost. Det viser en ny undersøgelse fra Universum, der har analyseret svarene fra knap 2.000 unge mandlige og kvindelige ansatte markedsføring, management, regnskab og finansiering. Det skriver Børsen.

42 procent af de veluddannede mænd, der har været på arbejdsmarkedet i mellem fem og ti år, ønsker at gøre karriere på lederplan. Men kun 23 procent af kvinderne har samme drømme om at blive leder.

”Det er ikke gode nyheder for de sektorer og mange arbejdsgivere, som længe har haft fokus på at finde og udvikle kvindelige ledere,” siger Universums landechef i Danmark, Tommie Cau.

Universum laver også undersøgelser på uddannelsesstederne, der kortlægger de studerendes ambitioner. Heller ikke her er kvindernes drømme om en lederpost på førstepladsen.

”Vi kan se, der er store forskelle på, hvordan mænd og kvinder indenfor det samme fagområde vælger deres arbejdsgiver, og hvilke beslutninger de tager vedrørende deres karriere, og det bør man som arbejdsgiver være opmærksom på,” siger Tommie Cau.

Imidlertid har visse virksomheder og brancher haft held med at skabe et mere ligeligt arbejdsmiljø, som er lige så eftertragtet blandt mænd som kvinder.

”Faktisk er der gode muligheder for at skabe work life balance i banksektoren, og nogle få gør det også, men de er ikke gode til at få det kommunikeret. Værre er det i konsulentbranchen, hvor det kan være svært at få bevare troværdigheden, mens man plæderer for stor fleksibilitet i arbejdstiden,” siger Tommie Cau.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen