Berlingske Business

Jobdeling tidoblet på halvt år

Jobdeling tidoblet på halvt år - 1
Ledigheden er hastigt stigende. Derfor kan der hurtigt blive voldsomt brug for jobmesser og andre tiltag, der kan få folk tilbage i arbejde. Foto:

I et sidste forsøg på at undgå fyring er medarbejderne på et stigende antal virksomheder nødt til at dele job. På mindre end et halvt år er antallet af arbejdsfordelinger tidoblet blandt arbejdere i metal- og byggeindustrien.

Hver anden uge på dagpenge. Sådan ser virkeligheden ud for et stærkt stigende antal lønmodtagere, der som følge af den økonomiske krise er nødt til at deles om det tilbageværende arbejde på virksomheden. Alene i fagforbundet TIB er antallet af medlemmer på arbejdsfordeling mere end tidoblet på et halvt år.

»Vi har oplevet en eksplosion i arbejdsfordelinger. I slutningen af august var 114 medlemmer for fordeling, mens tallet er 1.269 i januar. Aldrig før er antallet af arbejdsfordelinger steget så hurtigt på så kort tid,« siger Otto Nielsen, A-kasse-leder i Træ, Industri og Byg (TIB).

I Dansk Metal tager arbejdsfordelingerne til med samme rekordfart. I september delte 51 medlemmer job. Det tal er nu oppe på 525.

»Vi er glade for arbejdsfordelinger, når der er enighed om dem lokalt, og de er med til at redde job. Men vi foretrækker, at det kombineres med efteruddannelse. Så bliver medarbejderne både opkvalificeret og får samme løn, som hvis de var på arbejde, mens virksomheden kan modtage refusion svarende til dagpengeniveauet,« siger Keld Bækkelund Hansen, forbundssekretær i Dansk Metal.

Aktiv jobsøgning
I takt med at den økonomiske krise tager til, forventer både TIB og Dansk Metal, at endnu flere lønmodtagere vil ryge på arbejdsfordeling. Derfor mener de, at der er behov for at gøre ordningen mere fleksibel end i dag. Keld Bækkelund Hansen foreslår, at virksomhederne skal have mulighed for at strække arbejdsfordelingen i en længere periode end de nuværende 13 uger, ligesom lønmodtagerne skal fritages for jobsøgning i de uger, hvor de går hjemme. To forslag, som bakkes op af arbejdsgiverne i DI.

»Det er uhensigtsmæssigt og til stor gene for medarbejderne, at de skal søge nyt job, når de er i arbejdsfordeling. Hensigten er netop, at de skal bevare ansættelsen i deres nuværende job,« siger Jesper Madsen, chefkonsulent i DI.

Midlertidig krise
I dag kan virksomhederne strikke arbejdsfordelingen sammen på tre måder. De kan lade medarbejderne arbejde i en uge og holde fri den næste. De kan arbejde i tre dage og holde fri i to, eller omvendt.

»Mange virksomheder har svært ved at få kabalen til at gå op, fordi der kun er disse tre muligheder. Der er bestemt brug for mere fleksibilitet,« siger Jesper Madsen.

I 3F er man imidlertid betænkelig ved at lade arbejdsfordelingerne vare i mere end 13 uger.

»Jeg er åben overfor, at vi kan diskutere fordelingen, så folk for eksempel kan arbejde to uger og gå hjemme i én. Men vi skal holde fast i, at arbejdsfordelingen kun skal vare i 13 uger. Ellers er der ikke længere tale om en midlertidig krise, og så er det måske helt andre ting, der er behov for,« siger Børge Frederiksen, formand for Industrigruppen i 3F.

3Fs industrigruppe har registreret arbejdsfordeling på 194 virksomheder, og Børge Frederiksen gætter på, at det berører omkring 6.000 medlemmer.

»Udviklingen har været dramatisk stigende. For vores medlemmer er det et spørgsmål om at udskyde en fyring så længe som muligt – og allerhelst helt undgå den,« siger Børge Frederiksen.

Han advarer dog mod at betragte arbejdsfordelinger som en mirakelkur.

»På nogle virksomheder lykkedes det at klare en nedgangsperiode af begrænset varighed på denne måde. Andre steder er arbejdsfordelinger mere udtryk for et håb om, at der kommer bedre tider og nye ordrer. Det er ikke altid, at det sker,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen