Berlingske Business

»Jeg ville ikke blive gammel som minister«

Karen Hækkerup
Karen Hækkerup på sit kontor i Landbrug og Fødevarer. Foto:

I politik handler det om at finde fejl hos andre. I mit nuværende job drejer det sig om at bygge op. Det er en kvalitet i tilværelsen, jeg ikke kan sætte ord på, hvor god er, lyder det fra tidligere justitsminister Karen Hækkerup.

Jeg havde helt glemt, hvordan det var at have fri om søndagen. Arbejdsmetoder er meget de samme, men presset er betydeligt mindre. Man behøver ikke at have mobiltelefonen ved hånden hele tiden for at se, om der er kommet en alarmerende besked.

Sådan lyder det fra Karen Hækkerup, der nu er adm. direktør i Landbrug & Fødevarer. Hun sprang meget overraskende fra posten senest som justitsminister i Helle Thorning-Schmidts (S) regering. Tidligere var hun fødevareminister.

17BUSCase-BM---Tidligere-po.jpg

Hun siger selv, at hun hele tiden har haft en plan om, at hun ikke skulle blive gammel i jobbet som minister. Og da hun fik henvendelsen fra Landbrug & Fødevarer, var det en drømmestilling, de kom med. Hun arbejder også rigtigt mange timer som landbrugets talsmand, men det sker ikke under et konstant pres.

»Der er ikke noget, som pludselig eksploderer i pressen. Det gør, at jeg kan holde fri om søndagen. Det gjorde jeg ikke før. Som minister går man hele tiden rundt med telefonen i hånden for at være klar, hvis der sker noget,« siger Karen Hækkerup, der fremhæver, at hun på mange måder arbejder på samme måde nu, som da hun var minister.

1. Lene Espersen

»Men i dag foregår det for nedrullede gardiner. I det politiske handler det meget om at finde der, hvor de andre fejler. I mit nuværende job drejer det sig om at bygge ting op. Alle trækker i samme retning. Som minister skal man være inde over rigtigt mange ting, mens der er mere fordybelse i de mange arbejdstimer, jeg har som direktør. Det er en kvalitet i tilværelsen jeg næsten ikke kan sætte ord på, hvor god er,« siger Karen Hækkerup.

17BUSdyremose-2.jpg

Hun påpeger, at der både er ligheder og forskelligheder på, hvordan ministerier og hvordan Landbrug & Fødevarer fungerer som organisation. Et ministerium er opbygget meget mere hierarkisk, og alle sager kører op ad i systemet. Landbrug & Fødevarer er en meget mere levende organisation.

»Vi er en fusioneret organisation. Nogen interesserer sig for frøavl, andre for svinebrug og andre for noget helt tredje. Her drejer det sig om at få enderne til at nå sammen,« siger Karen Hækkerup, der mener, at en af de styrker hun har kunnet tage med sig fra det politiske liv, er, at hun er en dygtig forhandler.

»Alle skal kunne se sig som vinder i de forhandlinger og møder, man har. På forhånd skal man lægge en strategi. Hvad vil jeg opnå med forhandlingerne, og hvad kan jeg give? Hvordan kan de andre få en sejr, så alle kan se, at med de kort, de har på hånden, har de ligeledes tage nogle stik hjem,« siger Karen Hækkerup, der understreger, at hun som direktør i landbrugsorganisationen skal have et mandat til det, hun laver på samme vis, som da hun var minister.

»Når du sidder som minister, er du også en del af et hold. Og du har en chef, og det er statsministeren. Der er en klar opgave som minister, og det er at få tingene til at fungere og samtidig sparke boldene væk fra statsministeren,« siger Karen Hækkerup.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen