Berlingske Business
17:05Entreprenøraktie lukker i højeste kurs nogensinde

»Jeg vidste nærmest ikke, hvad et CV var, dengang jeg var 23«

zainab
Zainab Alatraktchi, der læser på KU, var CEO for en dag hos Micosoft. Zainab Alatraktchi (tv) og Marianne Dahl Steensen (th). Foto:

Både Zainab Alatraktchi og Marianne Dahl Steensen er indehavere af to imponerende CV’er. Men vejen og indstillingen til drømmejobbet er forandret fra Microsoft-direktørens studietid sammenlignet med den generation, vi ser i dag.

Selv om der er en aldersforskel på den 42-årige Microsoft-direktør Marianne Dahl Steensen og 23-årige kandidatstuderende Zainab Alatraktchi, er der lighedspunker, når man skimmer ned over deres CV’er.

Zainab Alatraktchim tænker mere på at udvikle sig, end i særlige titler eller en drømmevirksomhed, hun en dag kunne tænke sig at ende i.

»For mig har det meget mere med indflydelse at gøre, end hvor man lige præcis er. Der var nok tidligere var der nok en større loyalitet overfor arbejdspladser, som ikke nødvendigvis er der længere,« siger Zainab Alatraktchi.

Millenial-generationen måler måske i højere grad deres resultater i, hvor godt de selv har det, frem for prestige og direktørtitler, mener Zainab Alatraktchi.

»Min generation er nok mere målrettet omkring vores egen udvikling, hvor man før gik efter en bestemt stilling i en bestemt virksomhed,« siger Zainab Alatraktchi.

Onsdag - CEO for en dag

På trods af den øgede fokus på egen udvikling, er Zainab Alatraktchis meget målrettede og omfattende CV noget, der imponerer Microsofts CEO. Der er både stipendier, himmelhøje snit og universiteter fra England, Japan og Danmark på papiret.

»Jeg vidste nærmest ikke, hvad et CV var, dengang jeg var 23,« siger Marianne Dahl Steensen, når hun ser ned over på Zainab Alatraktchis CV.

»Når man kigger ned af dit cv, så er der både de meget målrettede punkter, men der er også en del CSR og Benefit for the Global Good,« siger Marianne Dahl Steensen.

»I min generation var man mere enten-eller. Enten røg man hash og var en del af Operation Dagsværk, eller også var man en handelshøjskoleprofil i habitjakke. I dag kan man mere rumme begge sider,« siger Marianne Dahl Steensen.

Zainab Alatraktchi er enig i, at hendes generation tænker anderledes.

»Vi vil det hele,« siger Zainab Alatraktchi.

Billede

»Min generation er måske også mere bange for at fravælge noget.« fortsætter hun.

Frygten for at fravælge kan også blive en begrænsning senere, hvis målet er en toplederpost, mener Marianne Dahl Steensen.

»Alt for mange bliver for smalle for tidligt. Så kan man blive marketingsdirektør eller økonomidirektør - men ikke topleder,« siger hun.

Om der kommer til at stå topchef eller noget andet, når man om tyve år ser ned af Zainab Alatraktchis CV, er umuligt at sige. Men hun ved godt, hvorfor hun kommer til at søge nogle jobs frem for andre.

»Det, der betyder noget, er i bund og grund, om man gør en forskel,« siger Zainab Alatraktchi.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen