Berlingske Business
12:07USA's nye toldsatser kan øge spændingerne med Kina

»Jeg undgår halleluja-snak«

»Jeg undgår halleluja-snak« - 1
»Det gælder om at kommunikere flere detaljer ud til medarbejderne, hvis de skal blive ved med at tro på ledelsen,« siger topchef i Danfoss Niels Bjørn Christiansen. Foto:

Medarbejderne skal hverken høre om underskud på 562 mio. kroner eller kommende fyringsrunder i radioen. Hvis medarbejderne skal beholde gejsten i krisetider, er det ekstremt vigtigt at kommunikere, siger topchef i Danfoss Niels Bjørn Christiansen.

»Danfoss hårdt ramt på bundlinjen,« skrev Business 19. maj i år om termostatvirksomhedens økonomiske krise.

For efter årets første tre måneder noterede ledelsen et underskud før skat på 562 mio. kr. mod et overskud på 164 mio. kr. året før. Danfoss-koncernen har i årets første kvartal sagt farvel til en lang række medarbejdere i Danmark. I forlængelse af regnskabet vil direktionen ikke udelukke flere fyringer, selv om koncernen allerede i starten af året gennemførte en af de ti største fyringsrunder i Danmark.

Begge gange vidste medarbejderne i Danfoss besked forinden.

Allerede 23. marts ridser Niels Bjørn Christiansen, topchef i Danfoss, situationen op i punkter i en intern besked til sine medarbejdere. Mailen er en personlig opfølgning til medarbejderne om, at de kan forberede sig på endnu flere afskedigelser, globale ansættelsesstop, og at der er lukket for lønstigninger i 2009.

I en anden mail 25. maj skriver han om de dystre tal for årets tre første måneder, hvor ledelsen har noteret blodrøde kvartalsregnskaber med et stort underskud før skat. I alt skulle medarbejderne forholde sig til, at 2.500 stillinger var væk, og at flere var i farezonen.

Medarbejderne først
Niels Bjørn Christiansen har givet Berlingske Business lov til at offentliggøre korrespondance med medarbejderne for at vise, hvordan han har forsøgt at holde gejsten oppe i klima- og teknologivirksomheden.

Holdningen er: Først medarbejderne, dernæst medierne. Først sender ledelsen en mail ud til medarbejderne for senere samme dag at sende nyheden ud til medierne.

»Under sådanne forløb er den interne kommunikation omfattende. Vi fortæller det, som det er, hvad vi foretager os, og hvordan markedssituationen ser ud. Kort sagt melder vi ud, at vi er nødt til at tilpasse os og spare på omkostningerne,« siger Niels Bjørn Christiansen og tilføjer:

»Mennesker vil gerne vide, at der er dårlige tider, også når der sker nedskæringer.«

Det vigtigste er ifølge Niels Bjørn Christiansen at give medarbejderne et billede af, at afskedigelserne sker ordentligt.

»Det får folk til at tænke, at »her vil jeg gerne blive«, også når vi kommer om på den anden side.«

Hans indgang er enkel.

»Jeg undgår halleluja-snak, altså snak om teambuildingskurser og at det går godt, for det vil være et falsk signal at sende ud - og det første vil virke ødselt netop nu,« lyder det fra ham.

Det betyder ikke, at alt skal handle om at spare. Medarbejderne får eksempelvis at vide, at Danfoss bruger penge på innovation,

»Det gør vi for at sende et signal om, at der bliver tænkt i virksomheden på den lange bane, og at vi dermed også tror på, at billedet vender,« siger Niels Bjørn Christiansen, der tilføjer, at det er vigtigt at fortælle, at klima og energi er på vej frem, og at Danfoss har produkter, der dækker det område.

»Derfor fortæller vi naturligvis videre til medarbejderne, at vi ikke sparer på netop det område, men i stedet har hævet indsatsen fra tre til fem procent af omsætningen.«

Kan man være fuldstændig ærlig?

»Der vil selvfølgelig være ting, der bliver vendt i direktionen. Ærligheden er ikke lig med at lægge alle detaljer frem på bordet. Det gør vi ikke, men vi kommunikerer meget mere fyldestgørende internt, for at medarbejderne kan få det mest ærlige billede, som vi kan fortælle dem.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen