Berlingske Business

»Jeg tog på barsel med ro i maven«

ieka
Det er lykkedes IKEA Danmark med ligestilling både i forhold til kønsfordeling og løn. HR-chef Theresia og medarebejderen Stine fotograferet i IKEA, Taastrup. Foto:

Stine Frederiksen er tilbage i en lederstilling efter 11 måneders barsel. Et forløb, der har været en god oplevelse. Men det gode barselsforløb kræver, at man selv kan række ud, mener hun.

Man går glip af noget. Bliver sat til side. Det kan ligefrem være en karriere-killer: De bange anelser melder sig, når ordet barsel nævnes. Men sådan behøver det ikke nødvendigvis være, mener Stine Frederiksen.

For to uger siden kom hun tilbage til sit job i IKEA efter 11 måneders barsel – og hendes oplevelse har været, at virksomheden har taget hånd om de frygtede problemer, inden de kunne opstå.

19BUSPix1-Karriere-IKEA-100.jpg

Det er ikke ubegrundet, at babylykken være forbundet med en frygt for, at karrieretoget er kørt videre, når man vender tilbage. Og der er noget om det: En undersøgelse fra sidste år foretaget for Institut for Menneskerettigheder viste, at godt hver tredje oplevede diskrimination i forbindelse med deres barsel. Et billede, som Stine Frederiksen godt kan genkende.

»Jeg kender en del kvinder, der har været rigtig usikre på, hvordan deres situation ville udvikle sig, når de gik på barsel,« siger Stine Frederiksen.

God gennemsigtighed

Det afgørende for Stine Frederiksens egen oplevelse har været, at der har været en god gennemsigtighed både før, under og efter barslen. Der har været planlagt møder gennem hele forløbet, hvor ambitioner og forventninger kunne vendes.

»Jeg tog på barsel med ro i maven. For de vidste godt, at jeg gerne ville fortsætte på det her ledelsesniveau,« siger Stine Frederiksen, når hun tænker tilbage på planlægnings- og opfølgningssamtalerne.

Torsdag - Ikea

For Stine Frederiksen betød samltalerne, at hun kom tilbage til en anden lederstilling end den, hun sad i for et år siden. Men sparringen kræver, at begge parter rækker ud til hinanden. Det er et samarbejde mellem virksomhed og medarbejder. Som medarbejder kan man være med til at definere, hvilke rammer man skal arbejde i efter endt barsel for at få kabalen med barn, mand og job til at gå op.

»Det kræver, at man tør være lidt fremme. At man sætter sig ned og siger: »Det her vil jeg, og jeg har de her ambitioner.« Men så er der også plads til det,« siger Stine Frederiksen.

IKEA-RESULTS/

Spørger man HR-chefen i IKEA Danmark, Teresia Palm, er det i IKEAs interesse, at både mænd og kvinder tager barsel. For de nybagte forældre kommer tilbage med energi og en god oplevelse i bagagen, der kan bidrage med en ekstra dimension, når de tager på arbejde. Et af de vigtigste fokusområder for arbejds­pladsen ligger i at få medarbejderen til at udvikle sig og blive sluset ind i organisationen igen, når babyalarmer og bleskift skal byttes ud med ledelse, mails og logistik.

»Her ser vi det ikke som om, man bliver sat til side, men snarere som en fordel, at man kommer tilbage med en positiv indstilling,« siger Teresia Palm.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen