Berlingske Business

»Jeg kan lide at udfordre det bestående«

01BUSPix3-Kenneth-Barris-e-.jpg
Kenneth Eilers Barrisøe er Group Finance Director i Hempel og med i CFO Rising Star-konkurencen. Foto: Thomas Lekfeldt

Kenneth Barrisøes succeskriterie er at hans arbejde er effektivt og usynligt.

Kenneth Barrisøe blev kaldt »Spørge Jørgen«, da han begyndte karrieren som revisor hos KPMG – og han har ikke rigtig lagt vanen fra sig.

»Jeg spørger rigtigt meget. Ikke fordi jeg ikke tror på mennesker, men fordi jeg er nysgerrig. Jeg kan lide at udfordre det bestående for at gøre ting bedre.«

Det har han nu muligheden for som Group Finance Director hos Hempel, hvor han har været siden begyndelsen af 2017.

»Hempel er startet på en »journey to excellence« for blandt andet at optimere styringen af vores ressourcer. Det er CFOens vigtigste rolle at have styr på ressourcerne,« mener Kenneth Barrisøe. En af hovedprioriteterne i jobbet hos Hempel er et »struktureret master data management setup,« somhan forklarer:

»Det er det mest usexede område at præsentere. Men når folk får beskrevet mulighederne for, hvordan data kan hjælpe os med indsigt, som eksempelvis hos Google og Amazon, giver det mening for dem. Det er vores inspirationskilde, som vi arbejder hen mod. Den er både mulig og nødvendig.«

Indtoget af data og nye teknologiske værktøjer betyder, at CFO-funktionen ændrer sig på en række områder, mener Kenneth Barrisøe.

»CFOen uddør, hvis det kun handler om compliance og processer. CFOen skal deltage aktivt i værdiskabelsen, og det lader sig ikke mindst gøre med data management. Du skal sikre kvaliteten i de data, der arbejdes med, og du skal indgå i en tæt dialog med forretningen for at fokusere på de rette elementer. Vi skal bruge moderne teknologi, og computere kan snart udføre det meste, som blandt andet bogholdere og controllere arbejder med. Men vi får også brug for mennesker, der kan analysere data og se mønstre i dem.«

Effektivt og usynligt

Ideelt bør CFOens arbejde være effektivt og usynligt, siger Kenneth Barrisøe.

»Mit succeskriterie er, at forretningen slet ikke lægger mærke os. Det kører bare. Vi skal bygge et fundament, der understøtter forretningen, som er baseret på tillid til, at hver gør sit bedste og dermed giver plads til at fokuserer på sit kerneansvar.«

Privat er Kenneth Barrisøe også en Spørge Jørgen og en livsnyder.

»Jeg er nysgerrig af natur, og jeg har to videbegærlige døtre. Vi bruger ret meget tid på at undersøge, hvorfor ting er som de er, og afprøve det i praksis. Især hvis det omhandler kager.«

01BUS572153434-163159.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen