Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

»Jeg behøver ikke at blande mig i alt«

03BUSPernille-Erenbjerg.jpg
Overskrift
Som kvindelig topleder skal man kunne tage de svære diskussioner og kunne stå fast, mener Pernille Erenbjerg, CFO hos TDC. Foto: Sara Gangsted
03BUSPernille-Erenbjerg.jpg
Overskrift
Som kvindelig topleder skal man kunne tage de svære diskussioner og kunne stå fast, mener Pernille Erenbjerg, CFO hos TDC. Foto: Sara Gangsted
 

Pernille Erenbjerg, CFO hos TDC, giver gode råd om, hvad det kræver at komme til tops.

1. Hvordan går en arbejdsuge? Hvor mange timer arbejder du?

»Det ved jeg faktisk ikke. Det varierer meget fra uge til uge. Men det er klart, at det er mere end de 40 timer. Det er ikke noget, jeg holder regnskab med. Hvis jeg er i København, går dagen ofte med møder. Der er mange, der gerne vil præsentere deres ting og have, at jeg tager nogle beslutninger. Derudover handler det meget om at få noget tid sammen med mit team. Jeg har mellem otte og ti timers møder om dagen. Forberedelse til de møder ligger uden for de normale arbejdstider. Om aftenen følger jeg op på mails og får læst noget materiale. Det kan også være, at jeg er så heldig, at der er noget transportid i løbet af dagen. Men ellers forbereder jeg mig om aftenen eller tidligt om morgen. Jeg arbejder stort set hver aften i større eller mindre omfang.«

03BUSTopleder-konference.jpg

2. Hvordan får du en topstilling til at hænge sammen med privatlivet?

»Jeg får det til at hænge sammen ved at have giftet mig godt. Det er heldigvis sådan, at børnene også har en far. Desuden er det sådan, at når vi taler om den arbejdsmæssige del af det, er det sådan, at jeg langtfra behøver at blande mig i alt, hvad der foregår. Det er et spørgsmål om at have tillid til de medarbejdere, jeg har. Det sparer enormt meget tid. Det gør ligeledes, at jeg ikke bliver flaskehals i forhold til at få tingene til at ske i virksomheden. Men det er vigtigt at have en fleksibel hjemmefront, hvor der er andre til at tage sig af det derhjemme. Det kan være min mand, bedsteforældre eller andre, som er tæt på.«

3. Hvor meget uddannelse/efteruddannelse skal der til for at komme til tops?

»Der skal i hvertfald noget talent og kunnen til at nå toppen. Ofte får man nogle værktøjer i de akademiske uddannelser. Men mange topchefer har ikke en akademisk uddannelse, så det er meget individuelt. Samtidig er det vigtigt, at man skal have øvet sig i nogle af de discipliner, som topchef–­jobbet indebærer: tænke struktureret og forholde sig analytisk til tingene. Og man skal kunne arbejde med data. Fordelen ved de akademiske uddannelser er, at man lærer at tilegne sig viden, og hvordan man bruger den viden. Man lærer at sætte sig ind i nye områder.«

03BUSMette-Maix.jpg

4. Hvilke personlige egenskaber kræver det for at opnå en toppost?

»Man skal vide, hvornår man kan bidrage med noget, og så skal man fastholde det. Det handler meget om vedholdenhed. Desuden skal man kunne tage de svære diskussioner og stå fast, selv om bølgerne kan gå lidt højt. Nogle gange er det et spørgsmål om at have personligt mod, at gå foran og vise vejen. Hvert køn ligger under for, hvad man skal gøre for at være en rigtig kvinde eller mand. En rigtig mand tager store beslutninger, hvor kvinder er mere tunet ind på de menneskelige egenskaber. Men for alle topledere handler det i høj grad om empati. Man skal kunne få folk med sig. De mandlige chefer, jeg har mødt, har ligeså meget menneskelig intelligens som kvinderne.«

5. For at komme til tops skal man vise resultater. Hvordan gør man bedst det?

»Jeg tror først og fremmest, at det handler om, at man i det ledelsesteam, man sidder i, bliver enige om, hvad kriterierne for succes er. Hvad er det, vi går efter? Man skal ikke promovere egne resultater. De ting, der lykkes, er altid et resultatet af mange menneskers arbejde. Man skal promovere virksomheden og teamets resultater. De personlige resultater er uinteressante. Det er virksomheden, det handler om.«

"Du skal være præcis på, hvad du vil og ikke vil"

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen