Berlingske Business

Jagtsæsonen for talenter er startet i Danske Bank

Skarpe hjerner
Danske Bank har inviteret skarpe hjerner på sommerskole. Foto: Jeppe Bjørn Vejlø

Kolding & Co. har rettet skytset mod universiteternes jagtmarker og indfanget 17 af de skarpeste finansstuderende, som læreranstalterne kan byde på, til ti ugers intensiv sommerskole hos den blå-hvide kæmpe.

Omtrent 25 centimer. Så meget fylder 1.100 A4-ansøgninger med tilhørende CV i højden, og så stor har stakken af papir været på HR-afdelingens skrivebord i Danske Bank. Interessen for at blive optaget på bankens årlige ti-ugers sommerkursus for unge studerende har været overvældende og slået alle tidligere udgaver.

»Det er ingen hemmelighed, hvorfor vi gør det: Det er for at få fat i de allerbedste kandidatstuderende inden for økonomi og finansiering. Det er en måde at give dem et meget tydeligt indtryk af, om vi er noget for dem,« siger Helle Havgaard, der er direktør for Group HR i Danske Bank.

Fører til job

Det er femte gang, at Danske Bank åbner sine kontorer for en udvalgt skare af sommerstuderende. Formålet er lige så klart beskrevet, som Helle Havgaard sagde det: Man vil tiltrække de bedste.

Koncernen hiver hvert år omkring 20 sommerpraktikanter ind til sit ti uger lange forløb, og i år har der været næsten 100 ansøgninger per stilling.

»Hvis jeg skal gætte på, hvorfor så mange søger os, så vil jeg sige, at vi stadig bliver set som et sted med høje kompetencer og mulighed for udvikling. Derfor er vi interessante,« siger Helle Havgaard

Sommerskolerne er også en temmelig sikker vej ind i den danske finanskæmpe, for omkring hver anden af sommerskoleeleverne fortsætter i Danske Bank, når deres sommerophold slutter.

Toppen af isbjerget

Jagten på talent er blevet mere og mere udtalt de senere år og alt fra talentnetværk til graduate-netværk skyder op, som var de den eneste måde at ansætte folk på. Selv om tendensen har et par år på bagen, vurderer Helle Havgaard ikke, at vi har set toppen af kurven endnu.

»Når vi skal ansætte nogen, så gør det en stor forskel for hele teamet, om vi får fat i nogen, som virkelig brænder for, hvad de laver, og som kan tænke ud af boksen. Derfor har det ikke peaket endnu,« siger hun.

Læs også: »Regnearket slår grillfesten«, »Samtalen var en bedrift« og »Det er kun startlinjen«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen