Berlingske Business

Indbakken er med på stranden

strand
Foto:

Hver anden leder løser arbejdsopgaver i sin sommerferie. For at det kan fungere uden at ødelægge ferien, kræver det klare aftaler med både arbejdsplads og familie.

Det er sommer, forhåbentlig skinner solen, og det er næppe forkert, hvis jeg gætter på, at en stor del af læserne af disse linjer pt. holder sommerferie. Men selv om vi er mange, der har trukket stikket ud på arbejdspladsen, betyder det ikke, at vi glemmer alt om vores arbejde i de uger, hvor der står »ferie« i kalenderen.

I Berlingskes Fri-sektion kunne man for et par uger siden læse, hvordan ledere tackler spørgsmålet om arbejde i ferien. Anledningen var en ny undersøgelse fra Lederne, som på baggrund af svar fra 2.909 ledere viser, at 50 procent af lederne løser arbejdsopgaver i sommerferien. Blandt topledere er andelen helt oppe på 80 procent.

I Fri kunne man blandt andre møde regnskabsdirektør i Danske Bank Vibeke Bak Solok, som fortalte, at hun er online i sin ferie cirka én gang i døgnet.

»Jeg har familie og børn, som jeg prioriterer at være sammen med, og det er super vigtigt. Men det er også vigtigt, at jeg lige ved, hvad der ligger i min indboks, så jeg kan sende en e-mail videre eller fikse et problem med det samme,« sagde Vibeke Bak Solok.

På spørgsmålet om, hvad hendes familie siger til, at hun ikke kan lade arbejdet være i sin ferie, lød regnskabsdirektørens svar: »Det er en fælles forståelse. I dagens Danmark er mine børn også på diverse sociale medier for at se, hvad deres venner laver. Når det er begrænset til en halv eller hel time i døgnet, er det fint for vores familie.«

Jeg er langt hen ad vejen helt enig. Som jeg også tidligere har givet udtryk for, er ledelse for mig en livsstil, og jeg betragter det som en accepteret del af lederjobbet at svare på vigtige mails eller sms’er i sommerferien. Og jeg foretrækker at møde på jobbet efter ferien med et overblik over, hvad der ligger i indbakken frem for på den første arbejdsdag at skulle til at tage hul på i hundredvis af henvendelser, hvoraf flere måske kræver øjeblikkelig handling.

Det skal ikke forstås som en opfordring fra min side til at arbejde fra morgen til aften i sin ferie og besvare samtlige mails og telefonopkald. Det er nemlig også en del af lederjobbet at holde fri og lade batterierne op. Tilmed skal man som leder være meget opmærksom på, at man er rollemodel for medarbejderne – og det gælder ikke kun i hverdagen, men også den måde hvorpå man balancerer arbejde i ferien. Derfor er det vigtigt, at man som leder er åben om sin måde at arbejde på i ferien og sørger for at lave klare aftaler om, hvornår og med hvilke typer af sager man gerne vil kontaktes. Min erfaring er, at hvis man sørger for at afstemme forventninger, kan det for de fleste faktisk sagtens lade sig gøre både at holde ferie og være nogenlunde opdateret på de vigtigste arbejdsrelaterede opgaver.

Ifølge Ledernes nye undersøgelse om arbejde i ferien mener hovedparten, at det er en del af lederjobbet, og de understreger, at de ikke har noget imod at bruge tid på arbejde i sommerferien.

møde

Men for andre er cocktailen indeholdende arbejde og ferie svær at mikse. Der peges i undersøgelsen på, at det kan skabe irritation i familien, nogle siger, at arbejdet i ferien »stresser«, og for en fjerdedel af dem, der løser arbejdsopgaver i ferien, er konsekvensen af de mange afbrydelser ligefrem, at sommerferien bliver ødelagt.

Sådanne tilkendegivelser tydeliggør for mig to ting: Dels hvor vigtigt det er at afstemme forventninger med både arbejdsplads og familie. Dels at ledere skal huske, at de ikke er uundværlige – for er man nået dertil, at man får stress af arbejde i sin ferie, har man givetvis glemt, at én af de vigtigste lederegenskaber er at uddelegere.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen