Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Hvor kommer dine idéer fra?

Idéer er hårdt arbejde. De kommer ikke af sig selv - de skal skabes

Hvis nytænkning var en t-shirt kunne jeg sælge millioner. Og på den skulle der stå ”Jeg er også blevet innovativ!”, og så kunne man ude på arbejdspladsen tage den af og på, som det nu passede.

Jeg bliver efterhånden så træt, når jeg – igen - bliver inviteret ind i arbejdspladsens helt unikke svar på børnehavens radissestue. Der hvor man går hen, når man skal i gang med ”noget kreativitet” – Innovationsrummet (hvor der sjovt nok aldrig er nogen mennesker). ”Jeg vil have nogle ideer!”, siger chefen. Og ind drøner medarbejderne i innovationsrummet, hvor de kan tage skoene af, sidde i rundkreds, spise kage, lege associationslege og klæde sig ud, eller lægge sig ned på gulvet og kigge på delfinerne, der er malet i loftet, mens idéerne bare ligesom kommer til dem.

Bliver man specielt motiveret for idéer så snart man sætter sig i en sækkestol? Og hjælper det på medarbejdernes skabertrang, hvis man får en farvekonsulent til at male kantinens vægge i alle lakridskonfektposens kulører? Og kan man kommandere idéerne frem?

En kær veninde som arbejder i et ”kreativt centrum”, fik nok og malede den ene væg i sit eget lille kontor hvidt, så der i det mindste var én rolig flade at kigge på. Og så fik hun at vide, at det måtte hun sandelig ikke, ”for det passede jo ikke ind”. Nej, skal man være skæv, ud-af-boksen-kreativ og nytænkende, skal det helst være på samme måde som alle os andre.

Idéer skal skabes
Idéer er ikke noget man får. Idéer er noget man skaber. Og at få en idé er faktisk meget lig at lave en baby. Den første fase kan være meget sjov, men det hårde arbejde starter ved fødslen.

Idéskabelsesprocessen har vi kategoriseret som skæg, grænsebrydende og anderledes, og adskilt i tid og rum fra resten af huset. Idéer er noget vi får på torsdag mellem 15 og 19, hvor der kommer en ekstern konsulent, og så leger vi lidt. Men når klokken er 18.30 vender stemningen, for så sidder alle og tænker, ”at det bliver jo alligevel ikke til noget”. Tilbage til galejerne.

Og måske fordi de ikke har lyst til at tale om dette, bruger rigtig mange virksomheder ekstra meget krudt på at designe omstændighederne. Det unge par som skal lave babyen bliver placeret i et rum, hvor der er velour på væggene, silkelagner på sengen, spejle i loftet og frække film på DVD’en – men hvad nu, hvis de slet ikke har lyst? Hvis de ikke kan lide hinanden, eller kemien og energien ikke er tilstede? Så nytter det jo ikke, at tænde stimulerende røgelsespinde eller sætte Barry White på stereoen.

Lad det være sagt, at der absolut ikke er noget galt i at benytte sig af kreative teknikker, legoklodser og tænkehatte. Men idéer er ikke bare sjov og ballade. Idéer er hårdt arbejde. Og måske er det derfor, at idéarbejdet i mange virksomheder mest af alt minder om pandaernes parringsleg – det sker ikke særlig tit, det er ret kluntet, når det foregår, og der kommer sjældent noget ud af det.

Der er to ting der grundlæggende skal være på plads for at idéer trives: energi og mening. Hvis ikke man gider, hvis ikke man har mentalt overskud, så bliver det ikke til noget. Mange mennesker har behov for et pressionsmoment eller en deadline – tvang og kriser skaber f.eks. rigtig meget energi og rigtig mange idéer. Mening giver form og retning til idéerne. Mening tænder et lys, fordi vi alle sammen gerne vil være en del af noget større, og føle at vores arbejde nytter noget.

Hvad er meningen med dit arbejde? Vil nogen savne dig, hvis ikke I var der? Hvilken forskel gør I for andre mennesker? Og hvilken værdi skal I skabe for at blive eller blive ved med at være noget ganske særligt? Og innovationsrummet findes allerede – det hedder virkeligheden.

Men hvad mener du? Hvor kommer dine idéer fra? Og hvad kræves der, hvis Danmark skal blive verdensmestre i idéudvikling? Hvis det overhovedet er det vi skal?

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen