Berlingske Business

Hovederne vil rulle på chefgangen

Når landets topchefer er færdige med at udarbejde sparerunder og uddele fyresedler, kan de godt selv se sig om efter et nyt job,

Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten onsdag.

Sådan lyder meldingen fra en række headhuntere, der oplever stigende behov for hjælp fra virksomhederne til at søge nye kandidater til toplederstillinger.

»Vi får 50 pct. flere opgaver ind nu end de første tre måneder af året. Der er et opsparet behov for udskiftning i såvel direktionen som bestyrelsen, og vi vil begynde at se effekten af det allerede fra nu af,« siger adm. direktør Troels Gjerrild fra Odgers Berndtson.

Billedet er det samme hos andre headhuntere, bl.a. Korn/Ferry International og Transearch.

»Vi oplever bestemt stigende aktivitet - specielt efter ledere og bestyrelsesmedlemmer med turn-around erfaring,« siger adm. direktør Steen Ernland fra Korn/Ferry.

Også Transearch mærker behovet for den slags chef, der kan vende et underskud til et overskud.

»Der sker meget hos os lige nu, fordi vi går ind i en ny tid med nye principper. Ledelse i nedgang er noget andet end ledelse i opgang. Der sker oven i købet også en generationsudskiftning, hvor ledere over 60 erstattes af dem omkring de 40,« siger adm. direktør Christian Enghave fra Transearch.

Topledere i de danske virksomheder har ellers været fredet under finanskrisen. Blot fem topchefer i de børsnoterede virksomheder er blevet fyret i år, viser en gennemgang fra Nyhedsbrev for Bestyrelser.

Til sammenligning var der i samme tidsrum året før otte fyringer på direktionsgangene i de børsnoterede virksomheder.

At der fyres færre chefer under finanskrisen skyldes, at en leder ikke kan undværes midt i en fyringsrunde, forklarer en headhunter.

»Det giver alt for meget uro, hvis man både ændrer kursen, skifter ledelsen og reducerer medarbejderne på samme tid. En udskiftning af topchefen kræver langt mere involvering fra bestyrelsens side,« siger Troels Gjerrild.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen