Berlingske Business

Højtuddannede udlændinge møder kolde danskere

pix-Københavns Lufthavn
Højt uddannede udlændinge føler sig ofte ikke velkomne i Danmark.  Foto: Linda Henriksen Foto:

I en ny rundspørge klager udlændinge over, at der sjældent er fokus på de velfungerende udlændinge.

Det er ikke specielt attraktivt at komme til Danmark for højtuddannede udlændinge, viser en rundspørge, som er foretaget af Dagmar Fink, der er tysker og arbejder for IBM.

Hun har oprettet netværket Worktrotter, som er et mødested for udlændinge, og hun gennemfører jævnligt rundspørger blandt de næsten 6000 medlemmer, skriver DR Nyheder Online.

Dagmar Fink har boet i en række lande, før hun faldt for en dansker og flyttede til København i 2006. Hendes nyeste undersøgelse viser, at 46 procent ikke føler sig velkomne i Danmark:

"Det kom faktisk bag på mig, hvor mange der nævner danskernes generelle negative opfattelse af udlændinge. Det er blevet sådan helt generaliseret, at udlændinge er et problem, og man snakker aldrig om dem, der arbejder, lærer sproget og forsøger at integrere sig."

Svært at komme ind
Mange højtuddannede globetrottere vil gerne opleve en anden kultur, men danskheden trives åbenbart bedst bag lukkede døre, siger Dagmar Fink:

"De fleste fortæller, at de har meget svært ved at komme i kontakt med danskere, selvom de netop er kommet til Danmark for at lære en anden kultur at kende. Og det har de ingen mulighed for, fordi danskerne foretrækker at holde sig for sig selv med deres familie og venner. Det tager rigtig lang tid at blive inviteret hjem til en dansker."

Dagmar Fink hører jævnligt udlændinge fortælle, at de føler sig diskrimineret. Udlejere vil ikke leje ud til dem af frygt for, at det "vil strømme ind med udlændinge" i deres ejendom. Et medlem af Worktrotter er nu gået i gang med at indsamle materiale om problemet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen