Berlingske Business
17:57Tak for i dag

»Højt akademisk niveau er afgørende«

Novo
Læs hvad Novo Nordisk CFO, Jesper Brandgaard (billedet), mener der skal til for at blive ansat i virksomheden. Foto:

En kandidatgrad er supervigtig, hvis man vil ansættes hos Novo Nordisk. Det handler om, at den enkelte skal have et stærkt intellekt, lyder det fra Executive Vice President and Chief Financial Officer, CFO, Jesper Brandgaard.

En kandidatgrad fra et universitet med gode resultater. Det er helt ­afgørende for unge, der gerne vil ansættes hos landets største medicinalkoncern Novo Nordisk.

Det fremhæver Jesper Brandgaard, der er Executive Vice President og Chief Financial Officer, CFO, hos Novo Nordisk. Han er med til at udvikle og arbejde med Novos talentprogram. Koncernen ansætter hvert år et ganske pænt antal nye kandidater i forskellige stillinger.

Stærkt intellekt

Jesper Brandgaard giver her sine bud på, hvilke uddannelser Novo Nordisk gerne ser, at de nyansatte har.

»Grundlæggende er det supervigtigt, at man har en kandidatgrad. Sådan var det ikke for 15 år siden, men det er det i dag. Det forventes, at man har en kandidatgrad fra et anerkendt universitet, og vi ­forventer et højt gennemsnit ved eksamen. Det er afgørende for at komme med i bunken af ansøgere, som kan komme i betragtning til et job,« siger Jesper Brandgaard.

»Det handler om, at den enkelte skal have et stærkt intellekt. Herudover er det en fordel, hvis man har et halvt eller et helt års studieophold i udlandet. Det handler om at få noget sproglig og kulturel erfaring,« siger Jesper Brandgaard.

Billede

Stiger i graderne

Han fremhæver, at Novo Nordisk ikke ser på, hvilket universitet de enkelte er uddannet på. Hvis Novo Nordisk søger en ny økonom, er det hellere ikke særligt vigtigt, om man er uddannet cand.merc., cand. polit. eller cand. oecon.

Han påpeger, at han selv er uddannet revisor med titlen cand. merc. aud. Han begyndte hos den daværende revisionsgigant Arthur ­Andersen, men fordi han ville fokusere på et internationalt karriereforløb, fulgte han ikke den normale vej som statsautoriseret revisor, men tog i stedet en MBA-grad oveni. Efter tre år i Fjernøsten for ØK, kom Jesper Brandgaard til Novo Nordisk, hvor han fik ansvaret for projektet, der udskilte Novozymes, som en separat børsnoteret virksomhed. Efter udskillelsen i november 2000 blev han udnævnt til CFO i Novo Nordisk.

»Det er klart, at hvis vi skal ansætte en kandidat i vores koncern­regnskabsafdeling, så er det mere relevant, at ansøgeren er cand. merc. aud. end cand. polit. Men hvis man i øvrigt har et højt akademisk niveau, kan man normalt også tilegne sig de ekstra faglige kompetencer, der er brug for i et givet job,« siger Jesper Brandgaard og påpeger som eksempel, at to af Novo Nordisks topchefer, Lars Rebien Sørensen og Jakob Riis, er uddannet på Landbohøjskolen som forstkandidater og først efter­følgende har videreuddannet sig i mere økonomisk retning.

Københavns Universitet fyrer forskere og undervisere RB Plus Hv

Performance er afgørende

»Når du først er blevet ansat, er det din performance i det job, du har, som er afgørende. Med performance mener vi både evnen til at løse ­opgaven i sig selv, og de personlige egenskaber og værdier, man udviser. Hvis man skal stige i graderne, ser vi på, hvad der sker, hvis en person får mere ansvar. Er vedkommende i stand til at løfte det? I den sammenhæng betyder den oprindelige uddannelse ikke noget,« siger Jesper Brand­gaard.

Forskning

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen