Berlingske Business

Her steg chefens løn 48 pct. til 175 mio. kr

USA OBAMA WORKING FAMILIES
ARKIV: Det amerikanske medicinalselskab Johnson & Johnson i denne uge meddelt, at selskabets topchef, Alex Gorskys, totale lønpakke for 2014 voksede med 48 pct. til 25 mio. dollar, eller 175 mio. kr. Her ses han til et møde med Præsident Barack Obama 23. juni 2014. Foto:

Selv om de danske topchefers lønninger stiger markant, så blegner de fuldstændig i forhold til nogle udenlandske topchefers forhold.

Tocifrede millionlønninger til topcheferne i danske C20-selskaber vækker til tider debat herhjemme, men blegner en del, når der sammenlignes med toplønningerne i udlandet.

BM

Senest har det amerikanske medicinalselskab Johnson & Johnson i denne uge meddelt, at selskabets topchef, Alex Gorskys, totale lønpakke for 2014 voksede med 48 pct. til 25 mio. dollar, eller 175 mio. kr. Det fremgår af flere medier.

Wall Street Journal skriver, at den store lønforhøjelse skyldes, at Johnson & Johnsons bestyrelse har kunnet sætte flueben ved opnåelsen af en række finansielle målsætninger i 2014.

Ifølge Fierce Pharma vil lønforhøjelsen bringe Gorsky på niveau med hans forgænger William Weldon, der i flere år var blandt farmasektorens to til tre bedste lønnede topchefer.

Nordea

Gorskys lønpakke består ud over en i de kredse ret almindelig grundløn på 1,5 mio. dollar også af en bonus på lige over 5 mio. dollar. Herudover kommer pensionsbetalinger på 4,6 mio. dollar, aktieløn for 9,5 mio. dollar samt aktieoptioner for 4,2 mio. dollar.

Herhjemme fik Novo Nordisks topchef Lars Rebien Sørensen til sammenligning en lønpakke inklusive bonus og pension på 25,2 mio. kr. i 2014. Desuden fik Lars Rebien Sørensen frigivet aktier til en værdi af 9,7 mio. kr. fra et langsigtet incitamentsprogram.

cc

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen