Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Her er Danmarks mest magtfulde netværk for topledere

VL
Ud af de i alt 118 VL-grupper, der hver især består af 30 til 40 medlemmer, stråler gruppe 46 om nogen af magtens glans. I denne grupper sidder blandt andre topchef i ISS, Jeff Gravenhorst, Topchef i FLSmidth & Co., Thomas Schultz, og Topchef i Vestas, Anders Runevad.

Koncernchefer og bestyrelses­formænd fra landets 25 største virksomheder søger mod én bestemt virksomhedsledergruppe, når de leder efter faglig sparring og inspiration i VL-systemet, viser Berlingskes research. Tid og behov for nytænkning udfordrer gruppernes magt.

Lige børn leger bedst, siger et gammelt om end noget gennemtærsket ordsprog. Når det kommer til de sagnomspundne virksomhedsledergrupper, VL-grupperne, er der dog muligvis noget om snakken. Her er der nemlig særligt én gruppe, der tiltrækker landets helt tunge topchefer.

Det viser en opgørelse, som Berlingske har foretaget i forbindelse med torsdagens såkaldte VL-døgn, der finder sted i det tidligere Horsens Statsfængsel.

Ud af de i alt 118 VL-grupper, der hver især består af 30 til 40 medlemmer, stråler gruppe 46 om nogen af magtens glans.

I netværksgruppen sidder syv koncernchefer og bestyrelsesformænd fra de 25 største danske virksomheder. Det er flere end nogen anden af de danske VL-grupper og gør givetvis forsamlingen til den mest betydningsfulde i dansk sammenhæng, vurderer netværksekspert Christian Waldstrøm.

»Man kan sige, at det er den stærkeste og mest magtfulde gruppe målt på koncentrationen af tunge C20-chefer og -formænd. I hvert fald her og nu. Man skal bare lige huske, at det ikke nødvendigvis betyder, at det også er den gruppe, der kommer til at være mest indflydelsesrig på sigt,« siger Christian Waldstrøm, der til dagligt er lektor på Aarhus Universitet.

25BUSMorten-Hbbe2-161014.jpg

Blandt medlemmerne i gruppe 46 finder man blandt andre Vestas’ svenske topchef, Anders Runevad, Jens Bjørn Andersen fra DSV samt Vagn Ove Sørensen, bestyrelsesformand i både FLSmidth og TDC.

Magten kan hurtigt skifte hænder

Ifølge Christian Waldstrøm skal magtkoncentrationen i VL-gruppe 46 ses som udtryk for, at man som leder søger mod personer, der ligner én selv. Alligevel er der dog også nogle svagheder ved denne type homogene netværkskonstruktioner, forklarer han.

»Lige børn leger bedst, men skæve børn leger sjovest. Derfor kan man sagtens sidde i sin egen lille højadelige gruppe og snakke om, hvordan man mon skal håndtere de her nye drenge og deres disruptive forretningsmodeller. Spørgsmålet er bare, hvor nytænkningen og inspirationen så skal komme fra,« siger Christian Waldstrøm.

Han påpeger samtidig, at magten hurtigt kan skifte hænder.

»Om ti eller tyve år kan det være en af de andre VL-grupper, hvor der virkelig kommer til at ske noget,« siger han.

Dansk Selskab for Virksomhedsledelse, der står bag VL-grupperne, har siden 1965 fungeret som et netværk for virksomhedsledere fra det danske erhvervsliv. Man kan ikke købe sig adgang, men skal inviteres ind i selskabet, som også tæller bl.a. departementschefer og universitetsrektorer.

Svingende opbakning til VL-grupperne

Som institution har VL-grupperne oplevet en noget svingende opbakning blandt topchefer og bestyrelsesformænd fra landets 25 største virksomheder.

I 2010 var 24 topchefer og bestyrelsesformænd fra Danmarks største virksomheder medlem af en VL-gruppe. Fire år senere var det tal nede på 15, men har igen vist opadgående tendens: I dag er tallet 22 personer, viser Berlingskes opgørelse.

På trods af de seneste års tilstrømning er 12 af landets 25 øverste topchefer ikke med i en VL-gruppe. Forklaringen findes blandt andet i tidens effektiviseringstendens, mener Tore Wanscher, rådgiver om netværk og medindehaver af virksomheden Wanscher & Nielsen.

»Når du kommer op på et vist niveau, skal du virkelig være karrig med din tid. I VL-grupperne bliver man typisk præsenteret for viden i kategorien »nice to know« – som nye trends og tendenser. Det er der bare nogle, der ikke har tid til længere,« siger han.

Man showing social network concept

Generelt effektiviserer vi nemlig på livet løs også i forhold til vores netværk, forklarer Tore Wanscher. Og i en presset og gennemeffektiviseret verden er et tidskrævende netværk som en VL-gruppe sat under pres, påpeger han.

»Folk er blevet bedre til at lave en personlig netværksstrategi. I stedet for at være en del af et antal grupper, vælger de nogle personer, der er vigtige at have omkring sig. Man skaber så at sige sin egen VL-gruppe,« siger han.

Peter Normark Sørensen, Head of Operations hos AP Møller Mærs

At medlemsskabet af en prestigefuld VL-gruppe ikke længere står øverst på alle topchefernes ønskeseddel, har både Novo-topchef Lars Rebien Sørensen og Danfoss’ administrerende direktør, Niels B. Christiansen, tidligere bekræftet.

»Jeg får mere ud af at være sammen med folk, der kritiserer mig, end at mødes med virksomhedsledere, hvor vi kan bekræfte hinanden i vores måde at tænke på, og hvor vi kan dunke hinanden i ryggen og blive enige om, at topskatten skal ned,« har Lars Rebien Sørensen eksempelvis udtalt i Jyllands-Posten.

Netværk

VL-døgnet går i gang torsdag kl. 8.30. Der er 670 tilmeldte – fra gruppe 46 er kun Vestas-topchef Anders Runevad tilmeldt.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen