Berlingske Business

Her er Årets bedste Business-gossip

Årets gossip

Årets opture


Det er i Winkel

Artiklen fortsætter under billedet
Winkel

Da han fik jobbet i 2010, fik Jan van de Winkel prædikatet »overgangsfigur« eller »redningsmand«.
Lad os bare smide al forsigtighed og konkludere. For her på gossipredaktionen er vi ikke i tvivl om, at Jan van de Winkel har vist sig som redningsmand og i hvert fald en mand, som investorerne i Genmab må elske, efter et år hvor Genmab-aktien er drønet mod himlen.
Derfor er Jan van de Winkel også blandt årets vindere på gossip-listen. En mand, som har vist resultater i en grad, at det ikke er mærkeligt, at han tør sige mere og mere – om sine egne evner og om, hvordan Genmabs bestyrelse åbenbart havde bejlet til ham, længe før han sagde ja til jobbet.
Anyway. Jan van de Winkel er en vinder på mange måder – og sikkert er det, at han går ud af året med fyldte lommer og udsigt til et spændende 2016. Vi på gossipredaktionen skal i hvert fald nok følge nøje med.


Vig for Knudstorp

Artiklen fortsætter under billedet
Knudstorp

Det er bare med at komme af vejen, hvis du får Jørgen Vig Knudstorp i bakspejlet.
For han har fart på, den gode Lego-direktør. Faktisk uanset om det handler om at hive millioner og milliarder hjem til Billund-selskabet, eller om det gælder tempoet på bentøjet, når han indimellem overrasker med en lille krigsdans for rullende kamera.
Jørgen Vig Knudstorp genvinder sin plads på listen over årets vindere efter endnu et imponerende år som Lego-direktør.
Resultaterne taler deres eget sprog, og det er altså svært at komme uden om en mand, som har leveret fremgang ti år i træk.Spørgsmålet er bare, om Knudstorp snart bliver mæt af succesen uden ende? Om han mon skal ud og udfordres af nye opgaver? Selv har han hidtil sagt nej, men hvem ved?


Hardkåre Rebien

Artiklen fortsætter under billedet
Rebien

Nu kunne man tro, at Novo Nordisk-topchef Lars Rebien Sørensen alene napper pladsen på årets vinderliste, fordi han igen igen har gjort investorerne glade.
Men nok har Novo Nordisk-resultaterne igen vist sig fra både den nydelige og langtidsholdbare side, men mere end resultater giver Rebien plads på årets vinderliste, fordi han i løbet af året viste en helt ny side af sig selv – en »hardkåre« side.
Mange var tidligt på året sikker på, at Rebien snart ville forlade topposten i Novo Nordisk og overlade pladsen til kronprinsen, Kåre Schultz, men de blev snydt. For Rebien viste sig fra den hårde side, besluttede at blive og udmanøvrerede Kåre Schultz, som måtte forlade Novo Nordisk og rykke til Lundbeck. Derfor er der udsigt til flere år med Rebien som topfigur i det, der har udviklet sig til en gylden periode for Novo Nordisk. Intet tyder på, at de næste år bliver mindre interessante – for Rebien, for Novo Nordisk og for investorerne.

ugens gossip uge 51

Årets nedture


For fanden, Skat

Artiklen fortsætter under billedet
Rønnow

Ufatteligt. Skat blev lænset for opimod ti mia. kr. i forbindelse med sagerne om refusion af udbytteskat. Årets svigt. Egentlig ved ganske banal kriminalitet, godt nok foretaget fra udlandet. Skats direktør, Jesper Rønnow Simonsen, stod – og står såmænd endnu – med opgaven at rydde op. Foreløbig er fem chefer sendt hjem, og Bagmands-politiet forsøger at hente lidt af dine og mine skattekroner hjem til Danmark. Men det overordnede ansvar svæver fortsat i Skats og vel egentlig også i de politiske gemakker.
Spørgsmålet er, om sådan et svigt kan afmonteres med et »hovsa, dér smuttede ti mia. kr., men nu er det tid at se fremad«-attituden. Spørgsmålet er, om der er noget helt grundlæggende galt i Skat, som ikke bare bøvler med denne sag, men også med andre sager. Hvordan skal vi som skatteborgere kunne have tillid til Skat? Flertallet af danskere har hidtil betalt skatten med en vis glæde, nu er mundvigene snerpet sammen og mistilliden til systemet total.
Ophavsretten til historisk nedtur
Artiklen fortsætter under billedet
schlüter

Advokatbranchen fik sin annus horribilis-sag i 2015. Det totale sammenbrud i det mellemstore københavnske advokatfirma, Johan Schlüter Advokatfirma. Ikke bare en dramatisk sag for hovedpersonen, advokat Johan Schlüter, men også en kedelig sag for advokatbranchen som sådan. Tilliden generelt fik et knæk. Og netop tillid er den branches væsentligste aktiv.
»Kongen af dansk ophavsret,« lød den fornemme uautoriserede titel. Pludselig bragede en sag om svindel for 100 mio. kr. frem, og så gik det stærkt. Det 58 mand store advokatkontor måtte lukke og slukke. Johan Schlüter hørte ellers i en menneskealder til i toppen af advokaternes hierarki. Dels med ansættelse hos nogle af de helt store advokathuse dels med etableringen af sit eget firma. Nu er kunderne, medarbejderne og pengene væk, advokatfirmaet likvideret, og tilbage står en politimæssig efterforskning. Kongen af dansk ophavsret er abdiceret.


Thi kendes for ...

Artiklen fortsætter under billedet
Østergaard

I »stolpe ind, stolpe ud«-industrien er der ikke langt fra succes til fiasko. Heller ikke på ledelsesgangen. Fodbold er et spil med stærke følelser, så stærke at aktørerne på og uden for banen indimellem går over stregen.
Fodboldguruen Flemming Don Ø Østergaard formåede at banke Parken Sport & Entertainment med fodboldklubben FCK som et af nøglebenene op til noget stort. Godt nok for lånte penge, men noget stort blev det. Turen den anden vej, ned ad bakke, har været både hård og beskidt. Østergaard blev smidt ud af sin hjerteklub med et not wanted. Siden tog Bagmandspolitiet over med en sag om kursmani-pulation. Den sag fik sin foreløbige afgørelse ved byretten i 2015. Østergaard og hans finansielle højrehånd i Parken, Jørgen Glistrup, fik begge to fængselsdomme. Dommene er dog anket til landsretten.
Ikke bare en kulørt sag, men en alvorlig, principiel sag for det danske børsmarked. Slutfløjtet på den alt for lange sag kommer i 2016.

business gossip uge 50

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen