Berlingske Business

Gratis overarbejde i krisetid

Gratis overarbejde i krisetid - 1
Klar, parat, arbejd. Danskerne tager i højere grad ubetalt overarbejde. Foto:

Den økonomiske krise får flere til at tage ubetalt overarbejde.

Mens massefyringer og nedskæringer præger dagligdagen i store dele af industrien, har langt flere danskere ubetalt overarbejde nu, end da konjunkturbølgen toppede i 2007. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

I de første tre måneder af 2009 meldte 95.000 danskere, at de havde ubetalt overarbejde. Det er betydeligt flere end i 2007 og 2008, hvor 78.000 tog ikke fik betaling for overarbejde trods rekordlav ledighed.

Tallene kommer fra Danmarks Statistiks årlige Arbejdskaftsundersøgelse, og de kommer bag på LO:

"Vi kan se på lønstatistikkerne, at det betalte overarbejde reduceres mærkbart. Når der ikke er tegn på, at det ubetalte overarbejde reduceres og ligefrem stiger, kan man frygte, at fler lønmodtagere på grund af krisen presses til at arbejde over uden at få ekstra betaling," siger LOs cheføkonom, Jan Kæraa Rasmussen.

Arbejdsgiverne afviser

Stigningen kommer bag på arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen fra Aalborg Universitet.

"Under en krise vil antallet af overarbejdstimer normalt falde, men under en krise er man måske bange for at miste jobbet," siger han.

I Dansk Arbejdsgiverforening afviser man, at krisen betyder mere pres på de ansatte for at tage ubetalt overarbejde.

"Vores indtryk er, at omfanget af overarbejde reduceret kolossalt siden midten af 2008. Det er en forventelig effekt i en konjunkturnedgang," siger vicedirektør Fini Beilin.

Modsat tallene fra fra Danmarks Statistik, viser DAs egne tal, at mængden af overarbejde er faldet. DAs tal registrerer dog udelukkende betalt overarbejde.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen