Berlingske Business

»God ledelse kræver passion«

michaelalmer

Michael Almer, personalechef i Novozymes, giver sit bud på vigtige lederegenskaber i 2015.

Hvad er det vigtigste for dig ledelsesmæssigt i 2015?

For mig handler ledelse om at få den organisation, som man er ansvarlig for, til at yde sit ypperste. Det handler i mindre grad om at fokusere på sig selv. Det vil sige, at en leder skal have øjnene stift rettet på netop dette. Det gør han eller hun ved at gå forrest og ved ikke at stille sig tilfreds med det bestående i en konstant stræben efter noget bedre. Det kræver en udbredt grad af tillid til ens medarbejdere, og at man gør sig berettiget til deres tillid. Derudover er samarbejde selvfølgelig også vigtigt, for tingene kommer først, når vi rækker ud til andre. Alt det kræver passion, for intet bliver skabt uden passion.

14busPix-Miriam igelsø.jpg

Hvilke ændringer ser du i forhold til tidligere?

De vigtigste ledelsesmæssige temaer er gamle dyder. Jeg ser dog en øget nødvendighed af, at ledere undgår tvetydighed og skaber klarhed i en verden fuld af usikkerhed, tvivl og kompleksitet. Samtidig vokser kravene til ledere generelt. Ledere bliver hele tiden målt og vejet, og det betyder, at man skal gøre sig umage i forhold til at håndtere de forskellige ledelsesopgaver.

lars rasmussen

Er du enig i, at en leder fungerer mere som coach og facilitator end tidligere?

Det er jeg helt enig i. Når ledelse for mig handler og om at få det bedste frem i de medarbejdere, man er ansvarlig for, er det vigtigt, at man som chef kan spille på flere forskellige tangenter. Coach og facilitator er en af de vigtigste tangenter, man kan spille på. Vi har hos Novozymes set, at dette giver fremragende resultater.

leder

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen