Berlingske Business
09:41Høreapparatgigant vil sælge produkter under eget navn

Glem din pigeopdragelse og drop selvironien

pix-pige

Det er en udbredt og irriterende vane blandt kvinder, at de ikke kan sige noget uden at skulle tage alle mulige forbehold.

Start aldrig dit indlæg med ”Nu ved jeg ikke, om det er det rigtig i den her situation, men måske kunne man …”

Kvinder har lært af deres barndoms-veninder, at de ikke skal prale og endelig ikke tage munden for fuld. Det tager vi med os, når vi fremlægger ideer, forslag og projekter. Tal sikkert! Ikke noget med ”måske er det et dumt spørgsmål” eller ”jeg tror” eller ”forstår I, hvad jeg mener?”

Det kan være decideret charmerende for en mand at udvise selvironi. Og intet kan være mere afvæbnende for en mandlig chef at vise, at han har selvironi. Men det gælder ikke for kvinder!

I ni og af ti tilfælde vil selvironi hos en kvinde ikke blive opfanget, men derimod taget for gode pålydende. Du risikerer, at folk tror, at du ikke tager dig selv alvorligt, og derfor gør de det heller ikke.

Som kvinde skal du være ret højt placeret, før du kan tillade dog at være selvironisk uden at blive fejlopfattet. Og til den tid har du sikkert aflagt dig vanen.

Respektér hierarkiet – gå aldrig udenom din chef!
Æd chefens urimeligheder
Fat sportssproget!
Undgå faldgruberne ved jobsamtalen
Nævn aldrig din vægt!
Undgå at lære, hvordan kaffemaskinen fungerer!
Klæ’ dig til rollen
Sig aldrig chefen imod i andres fravær!
Skaf dig et netværk og brug det!
Skaf dig mere i løn
Drop den hellige moderrolle

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen