Berlingske Business

Glad minister: De unge har valgt studie med hjernen

Markant flere ønsker at uddanne sig til ingeniør og folkeskolelærer. Det glæder uddannelsesministeren.

Udsigten til at blive lærer eller ingeniør hitter særlig meget hos de kommende studerende i år. Det viser en opgørelse over søgningen på de videregående uddannelser.

Generelt har der været en stor stigning på de tekniske uddannelser, oplyser Uddannelses- og Forskningsministeriet.

- Jeg er glad for, at det ser ud til, at de unge har valgt uddannelse der, hvor der er gode jobmuligheder, siger uddannelses- og forskningsminister Ulla Tørnæs (V).

- Jeg er optaget af, at vi får skabt en bedre balance mellem uddannelse og job, og det tegner godt, når vi ser på ansøgerfeltet. Stigningen er størst hos flere af de uddannelser, vi har haft fokus på.

Blandt de uddannelser, der har oplevet en stigning i interessen, finder man blandt andet ingeniøruddannelserne.

11 procent flere vil være civilingeniører i 2016 sammenlignet med sidste år, og 10 procent flere vil være diplomingeniør.

Også på landets lærerseminarier kan man glæde sig over et markant større ansøgerfelt i år. Her oplever man en samlet stigning på 16 procent.

Og generelt er uddannelsesministeren tilfreds med, at mange unge har truffet et fornuftigt uddannelsesvalg.

- Jeg synes årets søgning vidner om, at rigtig mange unge har valgt studie både med hjerte og hjerne, siger hun.

Alle ansøgere får svar på deres ansøgning 30. juli.

Selv om Ulla Tørnæs er tilfreds med spredningen af ansøgere, vil hun ikke spå om, hvor mange der får et afslag.

- Det kan jeg ikke sige noget om, men vi ved, at flere har søgt ind, der hvor der har været ledige pladser efter optag, så det kan vi da håbe på.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen