Berlingske Business

Fyret? Det skal du skrive på LinkedIn

Ida-artikel
I dag er det ingen skam at blive fyret, lyder det fra karriererådgiverne i IDA. Arkivfoto.

Du skal ikke være flov over at skrive på LinkedIn, at du er blevet fyret. Tværtimod skal du inddrage dit netværk, så du hurtigt kan komme videre i et nyt arbejde.

Ser det for mærkeligt ud at skrive, at jeg er jobsøgende på min LinkedIn profil? Det spørgsmål får karriererådgiverne i Ingeniørforeningen IDA ofte. Og svaret er et rungende nej.

»I dag er det ingen skam at blive fyret. Det handler jo ikke om, at du har taget af kassen. Hen mod slutningen af året er det normalt, at virksomhederne konsoliderer sig og tilpasser organisationen til konjunkturerne i markedet. Virksomhederne skal bevise over for aktionærerne, at de kan tjene penge,« siger Lise Dan, der pointerer, at flere virksomheder benytter outplacement forløb, fordi de ved, at det er en vigtig del af deres branding over for potentielle medarbejdere i fremtiden.

jobnarko

Så drop alle tanker om, at det er pinligt eller stiller dig ringere, fordi du er overbevist om, at virksomhederne heller vil ansætte dem, der allerede er i job.

Skriv det under dit navn

Du skal skrive direkte under dit navn – der hvor du normalt ville skrive din nuværende stilling – at du er jobsøgende.

»Her har du faktisk 120 anslag og kan skrive din uddannelse, titel, med fokus på dit speciale og hvad du kan levere. Hvad er det du kan bidrage med? Hvor har du rettet dit fokus hen? Du skal øve dig lidt, for at få det vigtigste ned på de 120 anslag,« siger Lise Dan.

566369647.jpg

Sætningen kunne så se sådan her ud: »MSc EE søger nye udfordringer, speciale i Service Delivery Management, fokus på System Management og SLA, bidrager til optimale kundeløsninger.«

Der er også mange, der skriver alle deres kompetencer i feltet: konstruktion | styrkeberegninger | med videre. Alt efter om din profil er på engelsk eller dansk skal du skrive i det pågældende sprog.

Brug netværket aktivt

Du kommer dog ikke udenom at netværke fysisk med folk i dit netværk. Her skal du fortælle, at du søger nye udfordringer – uden at sige, at du skal bruge dem i selve jobsøgningen. Du kan sige, at du er ved at planlægge dit næste karrieretræk og har brug for en snak med vedkommende.

»At bruge sit netværk er jo ikke det samme som, at du søger et job hos dem du kontakter eller mødes med. Du søger viden, informationer og gode råd til, hvordan du kan bringe dig selv tættere på et nyt job,« siger Lise Dan og slår fast, at du som en god netværk altid samtidig skal spørge: ”Og hvad kan jeg så gøre for dig?”

04BUSPix2-Gulnaz-Khusainova.jpg

Det usynlige jobmarked

Du skal skrive, at du søger nye udfordringer, fordi du kommer længst med den ærlige henvendelse.

»Du skal tænke i, at der er det synlige og det usynlige jobmarked. Det usynlige jobmarked er i dit netværk. Jobmarkedet er så dynamisk og konjunkturerne skifter. Ballisagers nyeste rekrutteringsanalyse 2016 viser, at 42 procent brugte LinkedIn ved deres seneste ansættelse – og i store private virksomheder er det 57 procent, der brugte LinkedIn,« påpeger Lise Dan.

Samme undersøgelse viser også, at 95 procent af virksomhederne tjekker referencer på kommende medarbejdere – og 67 procent af virksomhederne researcher en kommende medarbejder på LinkedIn. Og 58 procent af virksomhederne brugte netværket i deres seneste ansættelse. Her er det de små private virksomheder, der er topscorere med 68 procent.

Oprindeligt bragt på universe.ida.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen