Berlingske Business

»Fritidsjobbet blev min karriere«

US-RESTAURANT-RESTRUCTURING-MCDONALDS-FILES
Foto:

Da Thorbjørn Milling gik i ottende klasse, satte han første gang sine fødder på McDonald’s i Skive som medarbejder. Dengang havde han ikke forestillet sig, at han i dag, 12 år senere, stadig ville gøre det hver dag.

McDonald’s Danmark er en af de virksomheder herhjemme, der arbejder grundigst med at rekruttere internt og uddanne egne medarbejdere.

En af dem, der har været igennem McDonald’s uddannelsesmølle, er Thorbjørn Milling. Hans rejse begyndte i 2003, da han i ottende klasse tog et job som afrydder på den lokale McDonald’s i Skive. I dag er han 28 år og avanceret til det danske hovedkontor i København, hvor han har ansvar for intern træning og uddannelse.

20BUSMette-Hubschmann-Bred.jpg

Efter at studenterhuen var blevet sikkert placeret på Thorbjørns hoved, vidste han ikke, hvad han skulle, så han tog det obligatoriske sabbatår.

Her fik han mulighed for at blive hos McDonald’s på fuld tid, og snart blev han tilbudt en lederuddannelse og blev skiftmanager med ansvar for restaurantens drift og medarbejdere.

Mere og mere ansvar

»Undervejs fandt jeg ud af, at jeg var god til det. McDonald’s gav mig nogle kompetencer, og jeg fik flere og flere ansvarsområder,« siger Thorbjørn Milling.

Den unge skibonit blev tændt af at opleve sit ansvar vokse, og da der opstod en ledig stilling som restaurantchef i Thisted, slog han til. Her var han i godt to år, inden de ringede fra hovedkontoret, hvor man også havde spottet talentet i Thisted.

Giver loyale medarbejdere

»Nogen havde fundet ud af, at jeg var god til det, og jeg blev tilbudt en stilling på hovedkontoret. Her begyndte jeg som driftskonsulent, inden jeg blev franchisekonsulent og skulle vejlede franchisetagerne,« siger Thorbjørn Milling.

til bm f Bylinefoto2011

Han har løbende taget lederkurser, og i dag læser han HD ved siden af sin fuldtidsstilling – en uddannelse, som McDonald’s finansierer. Han tror, at den interne rekruttering giver nogle loyale medarbejdere, som drager stor fordel af at kende virksomheden indefra.

Der er dog også ulemper, erkender han. Eksempelvis kan man blive låst fast i at gøre tingene, som man plejer, og derfor er det vigtigt, at der somme tider også kommer nye medarbejdere udefra fra og »stiller de dumme spørgsmål«, mener Thorbjørn Milling.

Selv er han ikke færdig med at stige i graderne hos McDonald’s, siger han.

»På sigt er drømmen at blive en del af direktørteamet.«

Og Thorbjørn Milling er klar med en simpel opskrift på, hvordan han når dertil.

»Mit mål er at være den bedste til det, jeg laver lige nu. Så ender det med noget godt.«

af

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen