Berlingske Business

Fremtidens ledere er allerede ansat

20BUSMette-Hubschmann-Bred.jpg
Overskrift
31-årige Mette Hybschmann begyndte som HR-trainee i 2007. Siden har hun taget en HD finansieret af McDonald’s, og i dag er hun HR-chef for kæden i Danmark. Foto: Søren Bidstrup
 

Udsigten til mangel på arbejdskraft får danske virksomheder til at styrke indsatsen for at finde fremtidens ledere internt. McDonald’s Danmark har systematiseret rekrutteringen helt ned til frituregryderne.

Den klassiske jobannonce har længe været den foretrukne løsning, når danske virksomheder skal besætte en ledig lederstilling. Men i kapløbet om at sikre de dygtigste ledere har HR-cheferne fået nye vigtige våben: interne talentprogrammer og systematisk rekruttering af egne medarbejdere.

Det bliver mere og mere udbredt, at danske virksomheder forsøger at finde nye ledere i egne rækker. Det fortæller lektor fra Syddansk Universitet Torben Andersen, som forsker i ledelse og virksomhedsstrategi.

»Intern rekruttering har fået en større prioritet herhjemme end tidligere. Især qua de omfattende talentprogrammer, som mange danske virksomheder har fået til at køre meget professionelt over de seneste år,« siger han.

US-RESTAURANT-RESTRUCTURING-MCDONALDS-FILES

Tidligere har det primært været de største virksomheder, som satte penge af til omfattende talentprogrammer, men i dag arbejder de mellemstore virksomheder også målrettet med deres talenter, fortæller lektoren.

En af de virksomheder, der strækker sig længst for at finde nye ledere inden for egne rækker, er McDonald’s Danmark. Med den amerikanske del af koncernen som forbillede har den danske afdeling udviklet et omfattende talentprogram, som skal sikre, at de dygtigste medarbejdere kan stige i graderne. Sidste år deltog flere end 300 medarbejdere i burgerkædens interne uddannelsesprogram.

Ude i de enkelte restauranter kan de mest talentfulde medarbejdere blive tilknyttet lederuddannelsen, den såkaldte Ledervej. Uddannelsen har ti niveauer, og de medarbejdere, som fortsætter hele vejen, ender med at kunne stå i spidsen for én af kædens restauranter.

til bm f Bylinefoto2011

Derudover tilbyder McDonald’s at betale ledertalenters videregående uddannelser inden for handelsøkonomi og Retail Leadership, mens de arbejder i kæden. I spidsen for rekrutteringsprogrammet står HR-chef Mette Hybschmann. Hun mener, det omfattende program kommer både medarbejderne og kæden til gode.

»Når vi ser talenter, sætter vi os sammen med dem og laver en plan for, hvordan de kan få deres ambitioner opfyldt,« siger hun.

»Ledertalenter hænger ikke på træerne. Når de dygtige McDonald’s-medarbejdere hele tiden oplever, at de kan lære nye ting og få mere ansvar, håber vi, at det kan motivere nogle til at fortsætte karrieren i McDonald’s.«

95 procent af medarbejderne på lederniveau er hentet internt i McDonald’s. Og da fire af kædens direktører sidste år forlod virksomheden på samme tid for at fortsætte deres karriere i McDonald’s i udlandet, blev deres afløsere fundet i kædens danske hovedkontor.

For dyrt at rekruttere udefra

Talentprogrammer og intern rekruttering blev for alvor temaer på de store selskabers direktionsgange gennem 00erne.

af

Inden finanskrisen brød ud i 2008, var manglen på arbejdskraft så stor, at virksomhederne i deres egen optik betalte alt for meget for at ansætte dygtige medarbejdere, der dengang havde mulighed for at vælge og vrage.

»Mange virksomheder betalte kassen for at få de rigtige medarbejdere ind. De følte, at de blev udnyttet af de dygtigste talenter,« siger lektor Torben Andersen.

Virksomhedernes modsvar var at satse hårdere på egne talenter for at spare penge på de høje lønninger, det krævede at hente talenterne ude på markedet.

I dag, på bagsiden af finanskrisen, bliver virksomhedernes talentprogrammer igen essentielle, mener lektoren.

»Den interne rekruttering er et forsøg på at gøre sig mere uafhængig af ændringer i arbejdsmarkedet. Nogle har følt, at arbejdsmarkedet har styret, og måske ligefrem bestemt virksomhedernes succes,« siger han.

McDonald’s ser også rekrutteringsprogrammet som et middel til at stå imod det, de kalder »the workforce cliff«, der er mangel på arbejdskraft som følge af, at mange ældre forlader arbejdsmarkedet, mens færre unge kommer ind.

»Udfordringen bliver at skaffe talenter. Vores programmer og karrieremuligheder skal være med til at tiltrække talenter. Og motivere og fastholde dem, vi allerede har,« siger Mette Hybschmann.

Klar til øget kamp om medarbejdere

Dansk Supermarked, som driver Føtex, Netto og Bilka, gør sig også klar til øget kamp om medarbejdere. De har lavet en målsætning om, at otte ud af ti nye lederstillinger skal besættes af egne medarbejdere.

skytte

»Vi gør det for at sikre, at vi fremover har den bedst kvalificerede arbejdskraft. Talenter er eftertragtede, og en af de måder, vi kan fastholde dem på, er at sikre dem udfordringer i form af nye stillinger og mere ansvar,« siger Christian Flø, Group Senior Director for talent og læring i Dansk Supermarked.

Han mener også, at de ledere, der har en baggrund i Dansk Supermarked, generelt er hurtigere til at levere resultater i nye stillinger, end de kandidater, der kommer udefra.

»Dem med historik i virksomheden kender kulturen, og vi kender deres styrker og svagheder. Det betyder, at vi ved, hvordan vi kan få dem til at præstere bedst muligt. Der er større usikkerhed blandt de eksterne kandidater,« siger han.

Dansk Supermarked har ikke tal på, hvor meget den øgede fokus på intern rekruttering koster. Og det er meget typisk for de virksomheder, der arbejder med talentprogrammer, siger Torben Andersen. De fleste har nu fået styr på deres programmer, men det er de færreste, der ved, om det egentlig kan betale sig.

»Den beregning er det nok stadig de færreste, der tør lave. Der er ingen tvivl om, at det er dyrt. Hvis talenterne så alligevel ikke får det job som senior vice president, de havde håbet, så smutter de måske, og pengene er kastet ud ad vinduet,« siger Torben Andersen.

Boss

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen