Berlingske Business

Forretningsmand uden at være kapitalist

Lasse Bolander.
Lasse Bolander brænder for at tilbyde Coops forbrugere bæredygtige og etiske korrekte produkter. Foto:

Bestyrelsesformand i Coop, Lasse Bolander, brænder for bæredygtige og etisk korrekte varer.

Bestyrelsesformanden for Coop, Lasse Bolander, gjorde i går i diverse medier sit bedste for at afvise, at koncernchefen og hardlineren Jesper Lien var blevet fyret. Så foreløbig hænger det i luften, om bestyrelsen for detailgiganten sparkede topchefen ud, eller om han selv valgte at gå fra borde efter uenighed om strategien.

Økonomen Lasse Bolander er helt sin egen. Hvis 20 mennesker havner på en øde ø, vil ingen tænke, at han nok bliver leder for gruppen. For han er ikke den typiske organisator eller person, man lægger ret meget mærke til i en gruppe, siger en erhvervsleder, der har arbejdet tæt sammen med Lasse Bolander i en virksomhed.

Som person karakteriseres den 44-årige bestyrelsesformand i Coop som et særdeles ordentligt og redeligt menneske. Han er tilmed en skarp fyr med et godt hoved.

Lasse Bolander har kaldt sig selv forretningsmand, men vil dog ikke betegnes som kapitalist, fordi det lyder så grimt.

Økonomien i den andelsejede koncern Coop er nogenlunde, og i 2012 viste den et underskud på bundlinjen. Men bestyrelsesformand Lasse Bolander mener ikke, at der er grund til at frygte fremtiden. Ingen aktører i dansk detailhandel tjener store penge. Forbrugerne går kun efter de lave priser, og det fokuserer dagligvarebranchen hårdt på.

Med en markedsandel på små 40 procent af detailmarkedet og med kontakt til en betragtelig del af de danske forbrugere som medejere af Coop med kæderne SuperBrugsen, Kvickly, Fakta og Irma kan det ikke gå galt. 1,7 mio. medlemmer ejer Danmarks største dagligvarekoncern, og en del lægger deres indkøb her.

Men skal man skære det ud i pap, så har Coops ledelse med formanden Lasse Bolander i spidsen nærmest famlet sig frem, siden han satte sig i spidsen for Coop Danmark A/S og FDB i 2008. Dengang sagde han idealistisk, at det vigtigste for ham var, at FDB blev mere synlig bl.a. i klimadebatten.

På de interne linjer har FDB meldt ud, at fremtidens forbrugere skal lære at træffe bæredygtige valg. Med økonomisk støtte fra Danida skal der f.eks. udvikles undervisningsmateriale om etisk handel til alle landets skoler. Den medlemsejede detailkoncern arbejder for et mere ansvarligt forbrug inden for både sundhed, klima, miljø og etisk handel.

Tidligere i år blev FDB og Coop i øvrigt lagt sammen, uden det vakte større opmærksomhed i offentligheden. Men hvem har egentlig lagt mærke til FDB i Lasse Bolanders tid i formandsstolen? Og hvor er han? Det kunne man med rette spørge. Coop-formanden har været meget svær at få øje på i den offentlige debat.

Noget af det Lasse Bolander, der også er formand for Spejdersport, Dagbladet Information, Nordjyske Medier og Travelmarket, vil blive målt på, er tilslutningen til Coops nye bank. Det er især en stærkere kundetilknytning til Coops forretninger, som Lasse Bolander ønsker at styrke. Inden længe kan forbrugerne ud over æg, mælk og vaskepulver også finde kassekreditter, netbank og forbrugslån på hylderne i Fakta, Irma, SuperBrugsen og Kvickly.

Coop selv regner med, at banken kan få 234.000 kunder i løbet af ti år. Bliver banken en succes, vil Lasse Bolander ikke alene kunne tage æren for det. Ideen har der været bred opbakning til at realisere i både Coops direktion og bestyrelse.

Allerede i sin studietid i Aarhus fik han erfaring med dagligvarer. Et studiejob i Tulip Slagterierne førte til det første job hos det daværende MD Foods, i dag Arla Foods, i Viby for den nyuddannede cand.oecon. Begge fødevarekoncerner har i øvrigt i mange år været storleverandører til Coop.

Et par år senere kom økonomen Lasse Bolander tilbage til Tulip som direktionssekretær, og her blev kimen lagt til arbejdet med daglig ledelse i større virksomheder. Fra 1996 til 2007 var Lasse Bolander ansat i diverse lederstillinger i Det Berlingske Officin. Han sluttede som koncernchef i Berlingske i 2006-07, men det kom aldrig til at svinge mellem David Montgomery, daværende chef for den britiske kapitalfond Mecom, der på det tidspunkt havde overtaget mediekoncernen, og Lasse Bolander.

Med entreen i Coop som bestyrelsesformand fik han et comeback i dansk erhvervsliv. Foreningsmanden Lasse Bolander har på flere fronter sat sit præg på koncernen. Varehusene i Kvickly har således med virkning fra mandag den 19. august ikke længere buræg på hylderne. Kunderne vil have ansvarlige varer, og derfor smider Kvickly nu som den første landsdækkende supermarkedskæde æg fra burhøs på porten. Initiativet har fået meget ros fra Dyrenes Beskyttelse, der mener, at produktionen af buræg ikke tager hensyn til hønsenes naturlige behov og adfærd.

Et godt gæt er, at ideen om Kvicklys farvel til buræg er kommet fra Lasse Bolander, som brænder for at tilbyde Coops forbrugere bæredygtige og etiske korrekte produkter.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen