Berlingske Business

Flere arbejdspladser har regler for sommertøj

pix-dresscode
Foto:

Næsten halvdelen af danske virksomheder har regler for, hvor meget eller hvor lidt tøj, de ansatte må have på i sommervarmen, viser undersøgelse.

Flere af os kender det måske. Man har lyst til at hoppe i et par shorts, men undlader det, fordi man er usikker på, hvordan arbejdspladsen ser på den sommerlige beklædning. Og faktisk har 44 procent af virksomhederne en dresscode, som beskriver de gældende regler for påklædning om sommeren, viser ny undersøgelse fra den faglige organisation, Lederne, som offentliggøres mandag.

»Der findes en række funktioner, hvor en dresscode kan være relevant. For eksempel for medarbejdere, der har kundekontakt eller på anden måde repræsenterer virksomheden. Det handler ikke om, at alle skal se fuldstændig ens ud, men om at gøre det helt klart, hvad medarbejderne må og ikke må. Dermed undgår man, at hver enkelt selv skal tolke på, hvad det er passende at hive ud af klædeskabet på eksempelvis en varm sommerdag,« siger Flemming Andersen, ledelsesrådgiver hos Lederne.

På 16 procent af virksomhederne er der tale om nedskrevne regler, mens 28 procent har uskrevne regler. De resterende 56 procent af virksomhederne har ikke en dresscode, hvilket svarer til den samme andel, som da Lederne stillede samme spørgsmål i en undersøgelse i 2012.

Flemming Andersen hæfter sig ved, at det trods alt kun er på hver sjette virksomhed, at man har fundet det nødvendigt at skrive reglerne ned.

»Generelt skal man passe på med at overregulere og indføre regeltyranni, hvis medarbejderne generelt udviser sund fornuft,« siger han.

Ifølge undersøgelsen er medarbejderne på de virksomheder, der har en dresscode, generelt gode til at forstå og respektere reglerne, mens 15 procent af de adspurgte ledere »flere gange« har måttet påtale over for medarbejdere, at de ikke overholdt beklædningsreglerne.

På over halvdelen af virksomhederne har det aldrig været nødvendigt at påtale shorts, soltoppe, badesandaler eller lignende, lyder det.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen