Berlingske Business

Firmaets økonomiske blæksprutte skal også have sans for forretning

01BUS572153434-163159.jpg
En økonomidirektør er verdensmester i tal og har adgang til data, som er nøglen til den forandring, som virksomheder befinder sig i – det skal en CFO udnytte, lyder det fra to eksperter. Arkivfoto: Iris

Rollen som økonomidirektør – CFO – er under forandring. CFOen skal ikke kun være verdensmester i tal, men også være forretningsorienteret, have stærke kommunikationsevner og personlig gennemslags- kraft, lyder det fra en headhunter og en CFO.

Berlingske Business kårer 2. november årets bedste Chief Financial Officer (CFO) – og forud for kåringen i økonomidirektørernes superliga har et dommerpanel for Berlingske også vurderet CFO-talenter i dansk erhvervsliv i konkurrencen »CFO Rising Stars«.

Valget af to stjernefrø i næste generation af øko­nomidirektører faldt i år på Philip Eickhoff, CFO hos Atos Medical, og Kenneth Barrisøe, Group Finance Director hos Hempel.

Her sætter to medlemmer af dommerpanelet ord på, hvad der kendetegner den CFO-rolle, som disse stjerneskud skal udfylde:

Ifølge Mikael Frederiksen, der er partner hos lederrekrutteringsvirksomheden Odgers Berndtson og medlem af dommerpanelet, repræsenterer »CFO Rising Stars fremtiden« – og den handler om forretning:

»CFOen skal være forretningsorienteret. Det har vi sagt i mange år, men nu begynder det virkeligt at være tilfældet. CFOen er verdensmester i tal, men i dag handler tal ikke kun om økonomi og regnskaber, men netop om forretningen,« siger Mikael Frederiksen.

»Det handler om data, som er nøglen til den transformation, mange virksomheder befinder sig i lige nu. Derfor så vi mange kandidater, som var dybt inde i forretningen med indgående kendskab til virksomhedens fulde værdikæde,« siger han.

Før handlede det kun om økonomi

Når CFOen rykker mere i centrum for forretningen, kalder det også på nye kvalifikationer.

»Det er ikke nok at stå for ordentlighed, kvalitet og compliance. Den moderne CFO har en meget bred kontaktflade, både internt og eksternt. Det kræver stærke kommunikations­evner og personlig gennemslagskraft. Begge vinderne havde i høj grad disse egenskaber,« siger Mikael Frederiksen.

Et andet medlem af dommerpanelet, René Schneider, som er CFO hos William Demant Holding, ser også rollen som økonomisk blæksprutte udvide sig i disse år.

01BUSPix1-Philip-095750.jpg

»Jobbet bliver bredere og mere kommunikerende. CFOen skal ofte ikke kun repræsentere egne områder, men hele virksomheden. CFOens områder omfatter i dag ofte mange flere funktioner end økonomi. Det kan være investor relations, IT, produktion, jura eller HR. Det vil sige mange af de funktioner, der har til formål at understøtte forretningen, samles under den moderne CFO. I den rolle skal man kunne lede funktioner uden at have samme faglige ballast, som man typisk har inden for økonomi.«

Derfor skal CFOen også udvikle sig som ledertype i forhold til tiden, hvor det kun handlede om økonomi, mener René Schneider:

»Du skal være i stand til at drive en organisation i en bestemt retning. Med mission og målsætninger. Og forandringsledelse er vigtigt, fordi både selve CFO-funktion og lederrollen fortsætter med at ændre sig. CFOen skal tage ansvar for at pege på ting, der kan gøres anderledes og bedre,« siger han.

01BUSPix3-Kenneth-Barris-e-.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen