Berlingske Business

Finanskrisen dræber iværksætteriet

Antallet af nye virksomheder er faldet drastisk efter finanskrisen satte ind. Iværksætterne har svært ved at skaffe finansiering, efter at bankerne har fået det hårdt.

Finanskrisen kræver endnu et offer. Denne gang er det ikke en prominent erhvervsmand eller en bank med store udlån, der må lade livet – det er iværksætteriet.

Ifølge Jyllands-Posten faldt antallet af nyetablerede virksomheder drastisk i fjerde kvartal, efter flere år med vækst. Antallet af nye virksomheder landede således på 5.776 mod 7.446 samme kvartal 2007, og for hele året samlet set blev der bare etableret 27.000 nye virksomheder , hvilket svarer til et fald på 8,6 procent.

”Den økonomiske nedgang betyder mindre efterspørgsel og hårdere konkurrence. Det har fået mange til at tænke, at det er for risikabelt at springe ud som iværksætter. Og så er de blevet i lønmodtagerjobbet,” siger Rolf Kjærgaard, der er direktør i Vækstfonden til Jyllands-Posten.

Bankerne har smækket kassen i
Og de iværksættere, der trodser finanskrisen og får samlet mod til at stå på egne ben, har også fået et nyt problem at bakse med. Finansiering.

”Nye virksomheder har fået det meget sværere på likviditetssiden. Udviklingen på boligmarkedet betyder, at færre har stor friværdi at etablere deres virksomhed for. Og samtidig er det blevet meget svært at få lån og kassekredit i banken, fordi bankerne er blevet nervøse,” siger Susanne Kaufmann, direktør i Dansk Iværksætterforening.

Både Vækstfonden og Dansk Iværksætterforening advarer mod tendensen til færre nye virksomheder, da iværksætterne ofte har voldsomme vækstrater. Det viser en analyse fra Ernst & Young også.

Her slås det ifølge Jyllands-Posten fast, at knap 1500 ejerledede vækstvirksomheder i 2007 stod for en tredjedel af den økonomiske vækst og to-tredjedele af jobskabelsen i Danmark.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen