Berlingske Business

Ferien må vige for firmaet

Ferien må vige for firmaet - 1
Foto:

Drop ferien for firmaets interesser, lyder meldingen fra ledelsesrådgiver om en debat, der har fået mere end 300 læsere til at stemme på Business.dk.

Sommer er lig med ferietid, store isvafler og bølgeskvulp, men hvis en uventet ordre sætter en kæp i ferieplanerne, bør hensynet til virksomheden vejre højest.

Det mener ledelsesrådgiver Niels Henriksen fra Ledernes Hovedorganisation. Han siger desuden, at det forudsætter, at lederen selv går forrest ved selv at give køb på sin planlagte ferie og gennem frivillighedens vej se, om feriekabalen kan gå op.

Emnet i den sidste Uges Dilemma – her inden sommerferien – handler om det er i orden at annullere medarbejdernes sommerferie for at gøre en stor ordre færdig. Emnet fik 300 læsere til at deltage i debatten på Business.dk, hvor læserne satte sig i lederens sted. For hvad gør man som chef? Beder man medarbejderne om at revurdere deres ferieplaner? Eller skal chefen selv droppe ferien?

En læser, der underskrev sig Mike E, har netop selv stået i same situation. Hans chef bedte ham om at være fleksibel omkring sin planlagte ferie, da der kom en vigtig opgave, hvor han var den eneste i virksomheden, der kunne løse opgaven.

»Deadline er i min tredje ferieuge, så der skal arbejdes igennem hele sommeren,« lyder det fra ham.

Netop fordi han kan se, hvor vigtigt opgaven er for virksomheden, mener han, at opgaven er vigtigere end sin ferie.

»Jeg kunne godt insistere på at holde min ferie som planlagt, men den vil så blive præget af dårlig samvittighed alligevel. Jeg synes, det er ok, at min chef har bedt mig om at løse opgaven i stedet for at holde ferie som planlagt. Hvis han ikke havde bedt mig om det, og jeg ad anden vej havde fundet ud af, at min ferie var skyld i at vi ikke kunne løfte, ville jeg få det skidt,« konkluderer Mike E

Mistet overblikket
Der er dog ingen tvivl om, at lederen i den konkrete situation har misset sit ansvar for en omhyggelig planlægning.

60 pct. af læserne vil derfor vælge løsning fire, som er at aflyse sin egen planlagte ferie med familien og beder medarbejderne afklare til i morgen, hvem der vil udsætte sommerferien frivilligt. En løsning ledelsesrådgiver Niels Henriksen også tilslutter sig.

»Hvis den konkrete opgave og kunde er afgørende for det lille firmas fremtid, bør lederens hensyn til virksomheden – de ni medarbejderes arbejdsplads – gå forud for ferien på kort sigt,« siger han.

Han tilføjer, at inden han selv ville skride til beslutning inden for de fem muligheder, vil han som ansvarlig leder kontakte den pågældende kunde for at få bekræftet den aftalte deadline, som måske blev fastlagt, før både kunden og analysefirmaet tænkte på ferie og sommer.

»Det kan jo være, at kunden selv har ferie og måske først er tilbage to eller tre uger efter den oprindeligt fastlagte afleveringsdato. Dermed er der måske mulighed for at forhandle noget luft ind på den oprindelige deadline,« siger han.

Han tilføjer, at chefen kun nødtvungent skal gøre brug af løsninget, hvor nogle medarbejdere kan ende med at få aflyst en del af deres ferie. Desuden, tilføjer han, skal lederen i øvrigt sikre sig, at han agerer inden for rammerne af ferieloven omkring varsler og annullering af ferie.

»Og han skal huske på, at ferie også har det formål, at både medarbejdere og leder kan lade batterierne op. Uanset hvad, skal ferien holdes på et eller andet tidspunkt, så lederen udskyder blot et problem, hvis han ikke få bedre styr på sin planlægning.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen