Berlingske Business

Erhvervstalenter på farten mod drømmekarriererne

27BUSGLOBE-talenter-og-Henr.jpg
Jakob Fredsgaard Simonsen (forreste række, nummer to fra højre) var meget begejstret for at møde Dongs adm. direktør, Henrik Poulsen, som gav et veltilrettelagt oplæg om Dongs forretningsstrategi. Denne dag annoncerede han blandt andet, at energigiganten netop havde lavet sin største investering i havvind nogensinde.

Berlingske følger en gruppe CBS-talenter fra hele verden gennem en hård uddannelse fra Danmark over Hong Kong til USA. En novemberdag var et stop på vejen en lektion fra DONGs administerende direktør, Henrik Poulsen.

De bliver kaldt fremtidens CEOer. De er unge, begavede og talentfulde. De er en del af programmet GLOBE – en afgren af Danmarks mest prestigefyldte uddannelse, International Business-linjen på Copenhagen Business School (CBS).

Berlingske møder dem en gråvejrsdag i november, hvor de skal på felttur til DONG, da administrerende direktør Henrik Poulsen har indvilliget i at give de unge talenter et indblik i styringen af en af landets største virksomheder.

Prædikatet om at være en kommende generation af vigtige erhvervsfolk kan med rette være veluddelt – alle er de trukket i forretningsklæderne som habitjakker, attachémapper og nystrøgne skjorter. Det ændrer dog ikke ved, at de ser lidt klatøjede ud.

27BUSCBS-Wong-Hun.jpg

De er netop kommet hjem fra en studietur til Berlin aftenen forinden, hvor de har besøgt blandt andet Deutsche Bahn og energiselskabet Vattenfall. Allerede nu må de vænne sig til livet som globalister. På trods af at de er kommet sent hjem, må de igen trække i det stive puds, pudse skoene og finde opmærksomheden frem.

Forventningerne til mødet med en af Danmarks mest betydningsfulde CEOer virker blandede.

Da kendskabet til DONG er meget beskedent og begrænset til en virksomhedscase, de engang lavede en opgave om, ved de udenlandske studerende ikke helt, hvad de skal forvente, fortæller en studerende fra Hong Kong, Wong Hun.

De danske studerende har et mere indgående kendskab til DONG og forstår, at det ikke er hvilken som helst ekskursion, de skal ud på. De er inviteret ind i Henrik Poulsens hule – kun en time efter, at DONG har annonceret sin største investering i havvind nogensinde.

Som Jakob Fredsgaard Simonsen, en af de faglige tovholdere for gruppen, siger: »Jeg har aldrig mødt en CEO før. Jeg glæder mig helt vildt.«

Han kan lidt efter iagttage Henrik Poulsen træde ind i auditoriet. Han begynder på præsentationen af DONG og fortæller om strategier, grønne satsninger, de seneste års kvaler og et globalt energimarked i opbrud.

Det kan godt være, at efterveerne fra Berlin-turen stadig sidder i de studerende. Ikke desto mindre rejser præsentationen et hav af spørgsmål fra de studerende, forhåndskendskab til DONG eller ej. De analytiske og nysgerrige spørgsmål bliver rejst fra både dansk- og engelsktalende, der spørger ind til skifergasudviklingen, DONGs lobbyaktivitet i EU og selskabets fremtidssyn på grønne og sorte energiinvesteringer.

Henrik Poulsen noterer sig anerkendende, at det er utroligt gode spørgsmål, han må svare på.

30BUSCBS-Karriere.jpg

Jakob Fredsgaard Simonsen og en håndfuld andre af de danske studerende er begejstrede for præsentationen efterfølgende. Han havde virkelig en god indsigt i sin virksomhed og energisektoren, bliver de enige om.

Wong Hun anerkender ligeledes DONG-chefens lederskab, men fortæller, at energisektoren og de grønne satsninger ikke er områder, som kaster mange overvejelser om karrieremulighed af sig for hans vedkommende.

»Energi og bæredygtighed fylder ikke så meget i Kina på den måde, som det gør her. I Kina hævdes det altid, at de udviklede lande i Vesten fik lov og plads til at producere og bruge energi i store mængder. Dagens Kina er meget afhængig af masseproduktion; det kræver energi, og den vil landet have lov til at bruge, lyder tankegangen ofte. Jeg tror dog, at det er et område, som fremover vil få mere fokus i Kina, da energiforbruget vil blive ved med at stige,« siger Wong Hun, da han sidder i S-toget på vej tilbage mod byen.

S-toget standser på Nørreport, og Berlingske tager afsked med de studerende. Til præsentationen gav Henrik Poulsen et råd:

Vejen til toppen går gennem at presse sig selv. Man må ikke blive komfortabel tidligt i karrieren. Diamanter kommer til gennem pres, og det samme gælder, når man skal opfylde sit talent, lød ordene fra den administrerende direktør.

Blandt de studerende er der konsensus om, at det var et godt råd. Med de ord frisk plantet i hukommelsen hopper GLOBE-talenterne på metroen, Vanløse-linjen mod Frederiksberg, Solbjerg Plads og CBS. Tilbage på læsesalen. Der må ikke hviles på laurbærrene.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen