Berlingske Business

Erhvervslivet går glip af landets mest lærde hoveder

Selvom antallet af ph.d.-studerende er fordoblet over de seneste 10 år, får det private erhvervsliv ikke i tilstrækkelig grad gavn af de lange uddannelser.

Rekordmange danskere har taget en ph.d.-grad på et universitet. Men den udvikling afspejler sig ikke i den private erhvervssektor, der ikke i tilstrækkelig grad er lykkedes med at lokke de lærde studerende over. Det skriver Politiken.

Ved udgangen af 2014 var 9.700 studerende således i gang med en ph.d.-grad. 10 år tidligere lå det tal på 4.700, skriver avisen på baggrund af tal fra Danmarks Statistik.

Men kun 30 procent af de ph.d-studerende, der er på arbejdsmarkedet i dag, er ansat i den private sektor. De øvrige 70 procent er ansat på universiteter eller i den offentlige sektor. Det viser undersøgelser fra DEA og Dansk Industri.

Og det er et problem, mener Martin Junge, der er forskningschef i tænketanken DEA og som har lavet en analyse af ph.d.ernes entre på arbejdsmarkedet.

»Ph.d.er har en helt unik viden, de kan bringe i spil, når de kommer ud i den private sektor, hvor de vil være bedre til at omsætte forskning til innovation og dermed økonomisk vækst,« siger han til Politiken.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen